Aalto-yliopisto vahvistaa kiinteistö- ja paikkatietoalan tutkimusta ja opetusta

kirsikka-riekkinen-700x400_fi_fi.jpg

Maanmittauslaitos ja Aalto-yliopisto ovat sopineet marraskuun lopussa kahden yhteisprofessuurin perustamisesta kiinteistö- ja paikkatietoalalle.  Kiinteistötalouden apulaisprofessoriksi on nimitetty TkT Kirsikka Riekkinen ajalle 1.1.2018–31.12.2021. Toinen geoinformatiikan alalle tuleva yhteisprofessuuri täytetään myöhemmin.

Sopimus on osa Maanmittauslaitoksen ja Aalto-yliopiston laaja-alaista yhteistyön tiivistämistä, josta allekirjoitettiin yhteistyösopimus toukokuussa 2017. Yhteistyön tavoitteena on kehittää kiinteistö- ja paikkatieto-osaamisen keskittymä, joka tarjoaa edellytykset kansainväliselle huippututkimukselle ja maanmittausalan osaajien kouluttamiselle.

”Yhteistyö Maanmittauslaitoksen kanssa mahdollistaa laajan ja monipuolisen tutkimustoiminnan”, toteaa dekaani Gary Marquis Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulusta. ”Kiinteistötalouden apulaisprofessorina aloittava Kirsikka Riekkinen on kansainvälisesti hyvin verkottunut ja hän tuo suomalaisen maanhallinnan ja kiinteistöjärjestelmän kansainväliseen viitekehykseen”, jatkaa Marquis.

”Maanmittauslaitos on ensimmäinen tutkimuslaitos, jonka kanssa Aalto-yliopisto solmi vastaavanlaisen yhteistyösopimuksen. Saamme olla tässä suunnan näyttäjiä muillekin tutkimuslaitoksille. Vain yhteistyön kautta voimme saavuttaa merkittävää yhteiskunnallista vaikuttavuutta tutkimuksellamme ja olla näkyvä toimija yhteiskunnassamme”, sanoo Maanmittauslaitoksen tutkimusjohtaja Tiina Sarjakoski.

Kuvassa vasemmalta oikealle: Kauko Viitanen, Jarkko Koskinen, Gary Marquis, Ilkka Niemelä, Arvo Kokkonen ja Tiina Sarjakoski.

Kirsikka Riekkinen (s. 1984) on Teknillisen korkeakoulun kasvatti. Hän valmistui diplomi-insinööriksi vuonna 2009 ja väitteli tekniikan tohtoriksi kiinteistötalouden alalta vuonna 2014 aiheenaan On the property rights in Finland – the point of view of Legal Cadastral Domain Model. Hän on toiminut post doc -tutkijana rakennetun ympäristön laitoksella vuodesta 2015 alkaen. Parhaillaan hän tutkii skenaarioita tulevaisuuden kiinteistöjärjestelmälle Katasteri 2035 -tutkimushankkeessa.

Yhteystiedot:

Apulaisprofessori Kirsikka Riekkinen
Puh. 050 338 7111

Tutkimusjohtaja Tiina Sarjakoski
Puh. 040 681 4200

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti