Aalto-yliopisto kestävän liikkumisen edelläkävijänä

Aalto-yliopisto haluaa kuulua kestävän liikkumisen edelläkävijöihin. Koko yhteisön kanssa yhteistyössä laadittu kestävän liikkumisen toimintasuunnitelma luo pohjaa kampuksen kehittämiselle.
Cyclists
Kuva: Mikko Raskinen / Aalto-yliopisto

Meneillään olevassa liikkumisen muutoksessa Aalto-yliopisto haluaa olla edelläkävijä ja tarttua rohkeasti kansainvälisiin megatrendeihin, kuten jakamistalouteen sekä sähköiseen ja automaattiseen liikenteeseen. Edelläkävijyys tarkoittaa liikkumisen tarkastelua myös kestävän kehityksen näkökulmasta ja sitä edistäen.

Otaniemen kampukselle on nyt julkaistu kestävän liikkumisen toimintasuunnitelma, joka kytkeytyy myös Aallon elävään strategiaan. Suunnitelma on laadittu käyttäjälähtöisesti ja tiiviissä yhteistyössä koko yhteisön kanssa. Suunnitelman pohjana on käytetty muun muassa laajaa liikkumistapakyselyä, työpajoja sekä opiskelijahaastatteluja.

Investointi hyvinvointiin ja viihtyisyyteen

Kestävän liikkumisen toimintasuunnitelman tavoitteena on kasvattaa kestävillä liikkumistavoilla tehtyjen matkojen osuutta Otaniemen kampuksella. Se sisältää paitsi vision ja tavoitteet, myös konkreettisia ehdotuksia suunnitelman toteuttamiseen.

"Visiomme on, että jokaisen - opiskelijan, henkilökunnan jäsenen tai vierailijan - on miellyttävää ja helppoa saapua Otaniemen kampukselle kestävillä liikkumistavoilla. Monipuolisilla ja esteettömillä reiteillä mahdollistetaan tasa-arvoinen mahdollisuus liikkua kampusalueen sisällä. Parhaimmillaan kestävä liikkuminen on investointi ihmisten hyvinvointiin ja kampuksen viihtyisyyteen", sanoo projektipäällikkö Aapo Pihkala ACRE:sta.

Koko kampuksen kehittämisen lähtökohtana on toteuttaa viihtyisä ympäristö, jossa innovaatiot palvelevat ihmisiä ja turvaavat alueen kulttuurisen ominaislaadun sekä luonnon monimuotoisuuden säilymisen. Myös kestävän liikkumisen toimintasuunnitelma toimii yhtenä ohjeena ja lähtötietona tulevissa kampuskehityshankkeissa.

Otaniemen kampuksen kestävän liikkumisen toimenpidesuunnitelmaraporttiin pääset tutustumaan täältä.

A student taking a book from a shelf in Aalto University's library.

Kestävä kehitys

Aalto-yliopiston tehtävänä on kestävän tulevaisuuden rakentaminen. Yliopistossa tuotetaan tietoa ja ymmärrystä sekä luodaan ratkaisuja, jotka mahdollistavat hyvinvointia yhden maapallon rajoissa.

School of business students sitting in front of the campus and laughing

Kampus

Aalto-yliopiston kampus Otaniemessä on yliopiston innovatiivisen yhteisön koti. Tutustu kampukseen virtuaalikierroksella osoitteessa virtualtour.aalto.fi.

Students with bicycles in Otaniemi

Aalto-yliopistokiinteistöt - ACRE

Aalto-yliopistokiinteistöt (ACRE) ylläpitää, kehittää ja vuokraa Aalto-yliopiston tiloja Otaniemessä ja Töölössä. Luomme uusia konsepteja ja yhteiskäyttöisiä tiloja myös yliopiston ulkopuolisille tahoille muodostaen Otaniemestä ainutlaatuisen yhteistyökeskittymän ja maailman innostavimman kampuksen.

Kampus
Kesä kampuksella

Otaniemen kestävän liikkumisen toimintasuunnitelma

Aalto-yliopisto pyrkii olemaan kestävän liikkumisen edelläkävijä, ja Otaniemen kampus on tälle tavoitteelle täydellinen testialusta. Kestävän liikkumisen toimintasuunnitelma on laadittu käyttäjälähtöisesti ja vuorovaikutuksessa Aallon yhteisön kanssa.

Kestävä kehitys

Anna palautetta sivusta

Aalto Space mockup ravintolatarjonnasta
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Ravintolapalvelut Aalto Spaceen - testaa ja voita!

Testaa, löydätkö kampuksen ravintolat Aalto Space -sovelluksesta ja voita kesäisiä palkintoja.
Tulevaisuuden uran pohtimisessa käytetään luovuutta.
Opinnot Julkaistu:

Uramuotoilukurssilla pysähdytään oppimaan itsestä ja pohtimaan tulevaisuutta

Career Design Lab tukee opiskelijoiden siirtymää työelämään. Avain kestävään tulevaisuuden työhön on ennakkoluuloton ja luova tapa muotoilla uraa.
Poikkeustilanne-kuvitus
Kampus, Poikkeustilanteet, Yliopisto Julkaistu:

Kesä tuo muutoksia Aalto-yliopiston metroasemalle

Aalto-yliopiston metroaseman muutostyöt sulkevat sisäänkäyntejä kesällä 2024.
Piano Top Loungessa
Kampus, Yhteistyö, Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Opiskelijat päättivät: kaksi yhteiskäyttöistä pianoa saapui kampukselle

Aalto-yliopiston opiskelijoiden osallistavan budjetoinnin projektin voittajaksi nousi yhteiskäyttöinen piano.