Aalto-yliopisto julkaisee ukrainalaisille kaksi avointa verkkokurssia suomalaisesta työelämästä ja yrittäjyydestä

Ilmaiset ukrainankieliset verkkokurssit esittelevät ukrainalaisille työnhakijoille ja opiskelijoille suomalaista työelämää, urakehitystä sekä yritystoiminnan aloittamista Suomessa.
Photo of Audrey Poudrier-Tremblay in a video interview for the Finland Works course.
Audrey Poudrier-Tremblay kuvauksissa. Finland Works -kurssi sisältää videoita Aalto-yliopiston alumnien kokemuksista suomalaisesta työelämästä.

Avoin Finland Works -verkkokurssi julkaistiin syyskuussa 2021, ja se on siitä asti toiminut kurkistusikkunana suomalaisen työelämään ja urakehitykseen. Kurssi on nyt julkaistu myös ukrainan kielellä, jotta suomalaisesta työelämästä ja -kulttuurista sekä uramahdollisuuksista kiinnostuneet ukrainalaiset opiskelijat ja pakolaiset löytäisivät aiheen äärelle helpommin.

Myös Aalto Ventures Program on hiljattain julkaissut uuden Fresh Start UA -verkkokurssin. Kurssi auttaa Ukrainan pakolaisia pehmeässä laskeutumisessa Suomeen, se alkaa stressin purkamisesta ja jatkaa yrittäjyyden perustaitojen opetteluun. Kurssin ovat kehittäneet ukrainalaiset yrittäjät Yuri Kozik ja Daria Sazonova, Aalto Ventures Programin opettajat sekä Aalto Online Hybrid Labin asiantuntija.

Ukrainankielinen Fresh Start UA koostuu kolmesta teemasta: hyvinvointi ja itsensä kehittäminen, yrittäjyyden, digitaalisen liiketoiminnan ja yrittäjyysekoysteemin alkeet sekä yrittäjyyden prosessin vaiheet.

“On tärkeää, että kannamme yhteistä eurooppalaista vastuuta korkeakoulukurssien tarjoamisessa ukrainalaisille opiskelijoille. Aalto-yliopistoyhteisö on reagoinut haasteeseen nopeasti tarjoamalla ukrainalaisille opiskelijoille maksuttomia opinto-oikeuksia ja stipendejä. Onkin vain luontevaa, että tarjoamme myös ukrainankielistä opetusmateriaalia verkossa.” sanoo Laura Sivula, Finland Works -kurssin vastuuopettaja.

On todella tärkeää, että kannamme yhteistä eurooppalaista vastuuta korkeakoulukurssien tarjoamiseksi ukrainalaisille opiskelijoille.

Laura Sivula, Aalto-yliopiston kesäkoulun johtaja ja Finland Works -kurssin vastuuopettaja

Aalto-yliopiston tavoitteena on tarjota monenlaista tukea niille, joiden elämään Ukrainan sota on vaikuttanut. Yliopisto on esimerkiksi tarjonnut opiskelupaikkoja ja stipendejä ukrainalaisille ja Ukrainasta turvapaikan saaneille opiskelijoille, jotka opiskelevat ukrainalaisissa yliopistoissa. Aalto-yliopisto on hyväksynyt 59 ukrainalaista opiskelijaa syksyllä alkaviin tutkinto-ohjelmiin ja lisäksi muutama osallistuu erilaisiin kesällä järjestettäviin ohjelmiin, kuten Information Technology Program -sivuainekokonaisuuteen (ITP).

Yhteistyöllä uusia ratkaisuja

Maahanmuutto ja kansainvälisten osaajien liikkuvuus ovat keskeisiä asioita Suomen hyvinvoinnille ja kilpailukyvylle. Siksi on tärkeää houkutella ja onnistua pitämään kansainväliset osaajat suomalaisessa työelämässä. Uusiin työskentelytapoihin sopeutuminen vaatii tekoja sekä työnantajalta että työntekijältä. Näiden kahden uuden kurssin avulla Aalto-yliopisto pyrkii helpottamaan molempien osapuolten sopeutumista.

“Ukrainankielisten kurssien julkaiseminen on erinomainen esimerkki aaltolaisesta yrittäjähengestä. Nämä tiimit huomasivat uudenlaisen kysynnän ja kehittivät ratkaisun siihen nopeasti. On todella hienoa nähdä miten ukrainalaiset, venäläiset ja suomalaiset työskentelevät yhdessä ratkaistakseen pakolaisten kipupisteitä.” kertoo Kalle Airo, Aalto Ventures Programin johtaja.

Ilmoittaudu kursseille

Finland Works in UkrainianFinland Works in EnglishFresh Start UA

Four students chatting and looking at a laptop in a cafeteria.

Finland Works in Ukrainian (ulkoinen linkki)

Take the Finland Works course in Ukrainian here.

Fresh Start UA course logo with white text on green and yellow background.

Fresh Start UA (ulkoinen linkki)

Take the course Fresh Start UA in Ukrainian here.

Laura Sivula

Projektipäällikkö
Kalle Airo

Head of Entrepreneurial Mindset
U924 Innovation Ecosystem Services

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa tietoliikenteessä vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi langaton viestintä.
Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille