Aalto-yliopisto ja VTT käynnistivät merkittävän innovaatioekosysteemin: Tavoitteena metsäteollisuuden arvon kaksinkertaistaminen

Aalto-yliopisto ja VTT allekirjoittivat CERES-lippulaivahankkeen yhteistyösopimuksen.
Aalto-yliopiston rehtori Ilkka Niemelä (vas.) kertoi odottavansa CERESiltä erityisesti ratkaisua mikromuoviongelmaan. VTT:n toimitusjohtaja Antti Vasara puolestaan on innoissaan biohajoavasta elektroniikasta. Kuva: VTT

Tavoitteena on kehittää uusiutuvista raaka-aineista materiaaleja kestävän tulevaisuuden turvaamiseksi. Suomen Akatemia on myöntänyt hankkeen neljälle ensimmäiselle vuodelle 9,5 miljoonan euron lippulaivarahoituksen. Jatkorahoituksen saaminen seuraavalle neljän vuoden jaksolle perustuu välievaluointiin. Hankkeen kokonaisrahoitus on 24 miljoonaa euroa.

CERES-innovaatioekosysteemi luo ainutlaatuisen pohjan Suomen biotalouden uusille innovaatioille. Kasvipohjainen biomateriaali on tulevaisuuden muovi, mutta se voi tutkijoiden mukaan olla vielä jotain paljon enemmän. Ekosysteemin tehtävänä on kehittää uusia materiaaleja etenkin lignoselluloosasta ja metsäbiomassasta teollisen mittakaavan tuotantoon pakkauksiin, tekstiileihin ja suodattimiin sekä hyödynnettäviksi puolijohteissa, komposiiteissa ja energian varastoinnissa.

VTT:n skenaariotyön laskelmien mukaan suomalaisen metsä- ja peltobiomassan arvo voidaan kaksinkertaistaa vuoteen 2050 mennessä, kun se hyödynnetään korkean lisäarvon tuotteiden valmistukseen. Tämä kaikki on mahdollista tehdä ja samalla saavuttaa meille asetetut ilmastotavoitteet. Kyseessä on laskennallinen, kaikki teollisuus- ja päästösektorit huomioiva analyysi Suomen mahdollisuuksista biotaloudessa ja siirtymisessä vähähiiliseen talouteen.

Suomen kansallisen biotalousstrategian tavoitteena on luoda Suomeen 100 000 uutta työpaikkaa ja 40 miljardia euroa uutta liikevaihtoa vuoteen 2025 mennessä. CERESissä toteutettava tutkimus- ja kehitystoiminta tukee tätä tavoitetta ja auttaa yrityksiä tekemään uusia avauksia kansainvälisillä markkinoilla.

VTT:n toimitusjohtaja Antti Vasara ja Aalto-yliopiston rehtori Ilkka Niemelä allekirjoittivat 23. elokuuta yhteistyösopimuksen CERES-ekosysteemin perustamiseksi. Molemmat toimijat korostavat sopimuksessa tahtoaan muodostaa yhteinen biomateriaalitutkimuksen ekosysteemi ja luoda onnistuneen yhteistyön pelisäännöt. Sopimuksen avulla pyritään myös tehostamaan hankkeessa syntyvien tulosten kaupallista hyödyntämistä.

CERES toimii virtuaalisena osaamiskeskuksena. Se kehittää uusia menetelmiä biomassojen prosessointiin sekä niihin perustuvia materiaaliratkaisuja ja tarjoaa yrityksille pitkäjänteistä, kansainvälisen huipputason tutkimus- ja kehitystyötä.

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: