Aalto-yliopisto ja THL tiivistävät tutkimusyhteistyötään

Aalto-yliopisto ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) rakentavat uutta tutkimushankkeiden kokonaisuutta vastaamaan tämän päivän yhteiskunnallisiin ja terveydenhuollollisiin haasteisiin. Yhteistyön tavoitteista sovittiin vastikään allekirjoitetulla sopimuksella.
Aalto University / Image recognition is one application that uses deep learning / photo: Mikko Raskinen

Hankkeissa painottuu arvokkaiden sosiaali- ja terveydenhuollon tietoaineistojen toisiokäyttö. Sillä tarkoitetaan asiakas- ja rekisteritietojen käyttöä muussa kuin niiden ensisijaisessa käyttötarkoituksessa. Tänä keväänä voimaan astunut toisiolaki edistää näiden tietojen tietoturvallista käyttöä.

Yhteistyössä yhdistyvät osapuolten tosiaan täydentävät vahvuudet, kuten sosiaali- ja terveysalan tuottavuuteen ja teknologioihin liittyvä osaaminen, laadukkaat tietoaineistot sekä kansainvälisen huipputason data-analyyttiset tutkimusmenetelmät.

Tulokset tehokkaasti yhteiskunnan käyttöön

Tutkimusten tulokset pyritään julkaisemaan arvostetuissa kansainvälisissä julkaisuissa. Lisäksi tietoa levitetään kotimaisten kanavien kautta mahdollisimman laajasti päätöksentekijöiden ja yhteiskunnan käyttöön.

Tutkimusyhteistyön avulla pyritään esimerkiksi tukemaan kansallisen sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmän uudistamistyön seuraavia vaiheita.

”Olemme iloisia THL:n kanssa vahvistuvasta yhteistyöstä – se mahdollistaa arvokkaita synergioita, kun tuomme tutkimusosaamistamme yhä vahvemmin ympäröivän yhteiskunnan käyttöön”, kertoo Executive in Residence Markus Mäkelä, joka johtaa Aallon terveys- ja hyvinvointialan tutkimusta ja yhteistyösuhteita kehittävää Aalto Health Platformia.

”Terveys ja hyvinvointi kuuluvat yliopistomme strategisiin avainalueisiin. Alalla on Aalto-yliopiston piirissä 40 vuoden perinteet, ja osaaminen on vahvaa mm. terveydenhuollon työprosessien arvioinnissa ja tuottavuuden suunnittelussa, tekoälyssä sekä terveydenhuollon laitteissa.”

”THL panostaa entistä enemmän vahvojen kansainvälisten tutkimuspartnereiden etsimiseen. Lisäksi THL on juuri lanseerannut uudet tutkimusohjelmansa, joihin tiivistyvä yhteistyö Aalto-yliopiston kanssa sopii erinomaisesti”, sanoo THL:n ylijohtaja Marina Erhola.

Lisätiedot:

Marina Erhola
ylijohtaja THL

Markus Mäkelä
Executive in Residence
Aalto-yliopisto

URL kopioitu

Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

KPMG:n räätälöity projekti, tiimi koolla
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojektissa analysoitiin KPMG:n asemaa Suomen nopeasti kasvavilla konsultointimarkkinoilla

Tutkimuksen mukaan konsultointimarkkinat ovat kasvaneet poikkeuksellisen paljon viimeisten viiden vuoden aikana. Teknologiakonsultointi on viitoittanut kasvua ja se muodostaa suurimman osan markkinoista.
Digital Education Council
Yhteistyö Julkaistu:

Kauppakorkeakoulu Digital Education Councilin jäseneksi

Allianssilla on yhteinen visio kestävän kehityksen edistämiseksi korkeakoulutuksessa.