Aalto-yliopisto ja Taideyliopisto solmivat kumppanuussopimuksen

Students /Aalto University/ Photo: Unto Rautio

Aalto-yliopisto ja Taideyliopisto allekirjoittivat 28.9.2018 kumppanuussopimuksen edistämään yliopistojen rakenteellista kehittämistä ja sisällöllistä yhteistyötä. Yliopistojen yhteistyön tavoitteena on yhteiskunnan uudistaminen taiteen, designin ja luovuuden avulla.

Yhteistyötä tehdään kuudella osa-alueella, joita ovat tutkimus, opetus ja taiteellinen toiminta; infrastruktuurit; kansainvälisen kilpailukyvyn edistäminen; palveluiden ja tukitoimintojen yhteistyön rakentaminen; digitalisaatio sekä taiteen ja luovuuden edistäminen yhteiskunnassa.

Yliopistot pyrkivät yhdessä mm. kehittämään professorilähtöistä yhteistyötä ja edistämään Suomen ja pääkaupunkiseudun tunnettuutta taiteen ja luovien alojen edelläkävijänä.

Työryhmä suunnittelemaan esittävien taiteiden lavastuksen koulutuksen tulevaisuutta

Yliopistot ovat myös nimenneet työryhmän suunnittelemaan esittävien taiteiden lavastuksen koulutuksen tulevaisuutta. Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakouluun sijoittuva koulutus on jo pitkään toteutettu osin yhteistyössä Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun kanssa.

Työryhmän tehtävänä on selvittää vuoden loppuun mennessä koulutuksen tulevaisuuteen liittyviä ratkaisuja opetuksen, opiskelijoiden, henkilöstön ja muiden koulutukseen liittyvien asioiden osalta. Selvityksen perusteella päätetään koulutuksen tulevista ratkaisuista ja tarkemmasta aikataulusta.

Asiaa valmistelevan työryhmän puheenjohtajina toimivat elokuvataiteen ja lavastustaiteen laitoksen johtaja Anna Heiskanen (Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu)ja dekaani Maarit Ruikka (Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu).

Lisätietoja:

Anna Valtonen
vararehtori, taide ja luovat käytännöt, Aalto-yliopisto
puh. 050 592 2317

Lauri Väkevä
vararehtori, koulutus, Taideyliopisto

White Aalto logo with exclamation mark standing in the middle of Otaniemi campus in the summertime
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-korkeakoulusäätiö laskee liikkeeseen kaksi joukkovelkakirjalainaa yhteismäärältään 150 miljoonaa euroa

Joukkovelkakirjalainoista saatavat varat käytetään pääasiassa kiinteistöinvestointien rahoittamiseksi otettujen lainojen jälleenrahoitukseen sekä lisäksi yleisiin tarpeisiin.
kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Hymyilevä Raili Pönni seisoo neuvotteluhuoneessa, taustalla näkyy ikkunasta Dipolin piha-aluetta.
Nimitykset Julkaistu:

Aalto-yliopiston kehitysjohtajaksi on nimitetty Raili Pönni

Raili Pönni on toiminut aiemmin yliopiston suunnittelupäällikkönä ja väliaikaisena kehitysjohtajana.
Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.