Aalto-yliopisto ja Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu strategiseen yhteistyöhön

Tavoitteena on lisätä joustavia opintopolkuja ja edistää innovaatioiden syntyä.

Koulutuksen osalta tärkeimpiä tavoitteita on joustavoittaa opiskelijoiden siirtymistä Aalto-yliopiston ja Xamkin välillä ja tarjota rajat ylittäviä oppimisen mahdollisuuksia. Yhteistyötä pyritään lisäämään myös verkko-opiskelun ja koulutusvientiin liittyvien mahdollisuuksien kehittämisessä sekä opetushenkilökunnan osaamisen jakamisessa.

Työelämän uudistamista myös tutkimuksen ja innovaatioiden avulla

Aalto ja Xamk ovat kumpikin sitoutuneet vahvistamaan kansallista kilpailukykyä ja rakentamaan kestävää yhteiskuntaa edesauttamalla uusien innovaatioiden syntyä ja vahvistamalla yrittäjyyttä. Tätä halutaan entisestään parantaa yhteistyöllä tutkimus- ja innovaatiotoiminnassa.

Lisäksi tavoitteena on edistää molempien osapuolten tutkimusinfrastruktuurien ja tilojen tehokasta ja joustavaa käyttöä.

"Aalto-yliopisto haluaa tehdä yhteistyötä kotimaisten korkeakoulujen ja yritysten kanssa – yhdessä olemme vahvempia kansainvälisessä kilpailussa. Olen vakuuttunut, että Aallon innovaatioekosysteemin ja Kaakkois-Suomen toimijoiden tiivistyvä yhteistyö tekniikan, taiteen ja talouden aloilla luo uutta osaamista, uudistumiskykyä, elinvoimaa ja työpaikkoja. Aalto-yliopiston ja Xamkin biotalousalan opetus- ja pilotointiyhteistyön suunnittelu on jo hyvässä vauhdissa", Aalto-yliopiston rehtori Ilkka Niemelä sanoo.

"Tämä siirto on Xamkin strateginen tavoite ja asemoi meitä Suomen korkeakoulukentän rakennemuutoksessa.  Olen tyytyväinen, että juuri Aalto, vahvasti elinkeinoelämään suuntautunut huippuyliopisto, on strateginen kumppanimme. Tällaista itsenäisten toimijoiden tiivistä yhteistyötä voi kutsua ns. kolmanneksi tieksi, ammattikorkeakoulujen omistajuus ja päätösvalta säilyy alueella", toteaa Xamkin hallituksen puheenjohtaja, kouluneuvos Jyrki Koivikko.

"Tämä on merkittävä asia Xamkin ylempien AMK-tutkintojen suorittaneille. He voivat jatkossa halutessaan hakeutua jatkamaan opintojaan Aallon tohtoriohjelmissa, mikäli edellytykset tähän täyttyvät. Kuvaamme ja selkeytämme nämä edellytykset yhdessä Aallon kanssa", kertoo Xamk Oy:n toimitusjohtaja, rehtori Heikki Saastamoinen.

Lisätietoja:

Aalto-yliopisto
rehtori Ilkka Niemelä, p. 050 452 4690 (assistentti Hely Kilpeläinen), [email protected]

Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
hallituksen puheenjohtaja, kouluneuvos Jyrki Koivikko, p. 040 670 5509, [email protected]
toimitusjohtaja, rehtori Heikki Saastamoinen, puh. 050 312 5151, [email protected]

Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.