Aalto-yliopisto ja GE Healthcare laajentavat yhteistyötä

Yhteistyön alueita ovat muun muassa terveydenhuollon data-analytiikka ja tekoäly sekä startup-toiminta.
Kuvassa GE Healthcaren Suomen-toimitusjohtaja Erno Muuranto ja Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulun dekaani Jouko Lampinen. Kuva: Aalto-yliopisto/Mikko Raskinen.

Aalto-yliopisto ja GE Healthcare Finland Oy ovat sopineet yhteistyön laajentamisesta. Sopimus kattaa tutkimukseen ja kehitykseen, opetukseen sekä startup-toimintaan liittyvää yhteistyötä. Molempia toimijoita kiinnostaa kliinisen datan tutkiminen ja analysointi sekä digitalisaation ja tekoälyn hyödyntäminen uusien innovaatioiden synnyttämiseksi.

”GE Healthcare on Aallon pitkäaikainen kumppani, ja myös Aalto-yliopisto panostaa terveysalan osaamiseen. Myös koneoppimisen menetelmät ja työkalut ovat kehittyneet siinä määrin, että nyt pystytään kehittämään älykkäitä sovelluksia päätöksenteon tueksi. Jatkossa tutkijoillamme ja opiskelijoillamme on entistä paremmat mahdollisuudet niin tutkimus- kuin innovaatioyhteistyöhön tekoälyn ja data-analytiikan saralla”, sanoo Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulun dekaani Jouko Lampinen.

”Terveydenhuollon analytiikan kehittäminen on ydinosaamistamme, ja GE Healthcarella on alan osaamiskeskus Suomessa. Meillä on myös paljon Aallosta valmistuneita työntekijöitä. Yhteistyön laajentaminen on meille strategisesti tärkeä asia”, sanoo GE Healthcaren Suomen-toimitusjohtaja Erno Muuranto.

”Terveydenhuoltoon kohdistuu valtavia paineita. Analytiikkasovellusten tarkoitus on valjastaa sairaalalaitteiden tuottama tieto tukemaan terveydenhuollon henkilökunnan päätöksentekoa ja auttaa kohdistamaan resursseja. Aalto-yliopisto on yksi kumppaneistamme, joiden kanssa pyrimme kehittämään tulevaisuuden terveydenhuoltoa ja parantamaan ihmisten elämää”, Muuranto toteaa.

Laadukkaat ja turvalliset ratkaisut ovat terveydenhuollolle tärkeitä, mutta sääntelyn vuoksi startup-yritysten ei ole helppo päästä alalle.

”GE Healthcare tarjoaa startup-yrityksille paitsi globaalin yhteistyöalustan myös markkinaymmärrystä ja tukea terveyssektorin erityisvaatimuksiin, kuten sääntelyyn. Arvostamme myös startup-toimijoiden tuomaa näkökulmaa, innostusta ja uudenlaisia toimintatapoja”, sanoo Muuranto.

”Aallossa on jo runsaasti yrityshautomo-osaamista, ja jatkossa on tarkoitus katsoa, miten voimme entistä paremmin tukea terveysteknologia-alan startupien syntymistä”, Lampinen sanoo.

Lisätiedot:

Aalto-yliopisto, viestintä
Anne Tapanainen

GE Healthcare
Taija Reijonen, viestintäpäällikkö

Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Kuvassa näkyvät Kauppakorkeakoulun opiskelijat Liina Röyskö ja Kerttu Lammi koulun pääovien edustalla.
Opinnot Julkaistu:

Tekoälyn fiksua käyttöä opettava verkkokurssi lisäisi opiskelun tasa-arvoa

Tekoäly on tullut jäädäkseen ja sen osaava ja tehokas hyödyntäminen auttaisi sekä opinnoissa että työnhaussa, sanovat Kauppakorkeakoulun opiskelijat.