Aalto-tunnustuspalkinnot 2021 julki

Aalto-yliopiston henkilöstöä palkittiin lukuvuoden avajaisissa erinomaisesta työstä yliopiston menestymiseksi.
Rehtori Ilkka Niemelä, AYY:n Milja Leinonen, opiskelijajuontajat ja Aalto-professori Risto Ilmoniemi Aalto Day One -tapahtumastudiossa
Rehtori Ilkka Niemelä, AYY:n Milja Leinonen, opiskelijajuontajat Elmeri Pälikkö ja Olga Morozova sekä Aalto-professori Risto Ilmoniemi Aalto Day One -tapahtuman studiossa 7. syyskuuta.

Rehtori Ilkka Niemelä julkisti Aalto Day One -tapahtumassa 7. syyskuuta vuoden 2021 tunnustuspalkintojen saajat. Palkinnot myönnetään vuosittain Aalto-yliopiston henkilöstölle erinomaisesta työstä yliopiston menestymiseksi. Päätökset palkittavista tehdään henkilöstön ehdotusten pohjalta.

Tilaisuudessa rehtori myös nimitti professori Risto Ilmoniemen Aalto-professoriksi. Ilmoniemi on maailman johtavia asiantuntijoita aivojen magneettikenttien mittaamisen ja magneettistimulaation alueella.

Tutkimusvaikuttaja-palkinto akkumetallien kiertotalousekosysteemi BATCirclelle

Professori Mari Lundströmin aloitteesta vuonna 2019 käynnistetty tutkimushanke BATCircle on singonnut Suomen akkumetallien kestävän valmistuksen ja kierrätyksen sekä sähköistymisen kärkeen. Samalla Aalto-yliopistoon on muodostunut yksi alan houkuttelevimmasta tutkimuskeskittymistä erityisesti akkumetallien kierrätyksen saralla. Lundströmin johtamassa akateemisen osaamisen ja teollisuuden yhdistävässä kestävän akkuteollisuuden yhteistyössä on mukana 23 yritystä, kuusi tutkimuslaitosta sekä kaksi kaupunkia. Avaihenkilöistä palkittiin niin ikään tutkimusyhteenliittymän rakentamisessa vahvasti mukana ollut Pertti Kauranen sekä mittavan ekosysteemin tutkimusta taitavasti hallinnoinut Pyry-Mikko Hannula.

Opetusvaikuttaja-palkinto Aalto Ventures Programille

Koko Aalto-yliopiston kattava, opiskelijoiden vuonna 2011 aloittama yrittäjyyskoulutusohjelma Aalto Ventures Program (AVP) on ollut keskeinen tekijä suomalaisen startup-ekosysteemin kehittymisessä.
Ohjelma on jo poikinyt useita menestystarinoita, kuten esimerkiksi Iceye, Meru Health, Särki Foods, Rens, Veri ja Monochrome. Ohjelman myötä startup-kokemuksista oppimisesta ja yrittäjyyskoulutuksesta on tullut osa Aallon kaikkien korkeakoulun opetusta. Palkinnon saivat Kalle Airo, Lauri Järvilehto, Lidia Borisova, Tommi Byman, Amy Gelera, Johannes Kaira, Meri Kuikka, Simo Lahdenne, Juho Luukkainen, Heidi Mikkonen, Teea Mäkelä, Håkan Mitts, My Nguyen, Ilja Riekki, Myungji Suh ja Elettra Virtanen.

Menestyksen mahdollistaja -palkinto opiskelijapalveluiden psykologiryhmälle

Aalto-yliopisto on vahvasti sitoutunut edistämään yhdenvertaisen oppimisen mahdollisuuksia. Tässä työssä opintopsykologit ovat tärkeä voimavara opiskelijoille ja koko yhteisölle. Opintopsykologit tukevat perustutkinto-opiskelijoiden ja tohtorikoulutettavien hyvinvointia oppimisessa, tutkinnon suorittamisessa ja työllistymisessä. He jakavat tietoa hyvinvoivan oppimisen edellytyksistä, auttavat kriisitilanteissa sekä ohjaavat kohti mielekästä opiskelua ja uraa. Palkitun psykologiryhmän muodostavat ryhmän vetäjä Mikko Inkinen, sekä psykologit Seija Leppänen, Alli Mattila, Henna Niiva, Hannu Pesonen, Merita Petäjä, Sanni Saarimäki, Paula Sjöblom ja Maria Törnroos.

Yhteisöpalkinto tapahtumatiimille ja yhteistyöverkostolle

Aalto-yliopiston strategisista tapahtumista vastaava tiimi on ketterästi rakentanut uudenlaisia tapoja ylläpitää perinteitä ja toteuttaa tapahtumia verkkoympäristössä. Yhdessä muiden palveluiden kanssa he ovat muuntaneet kampuksen verkkokokemukseksi ja yhteisötapahtumamme jopa aiempaa suosituiksi virtuaalitapahtumiksi, sekä tuottaneet uusia palveluita seminaari- ja konferenssijärjestäjien tueksi. Yhteisöpalkinnon saivat Jessica Sinikoski ja tapahtumatiimi: Reetta Lindberg, Minna Pajari, Tarja Peltoniemi, Tatu Pohjola ja Katri Winqvist, sekä virtuaalitapahtumien asiantuntijaverkosto palveluista ja korkeakouluista: Anastasia McAvennie, Kari Jääskeläinen, Teemu Matilainen, Mika Niemi, Anna Berg, Kalle Kataila, Mikko Raskinen, Laura Karvonen, Milja Koski, Riikka Haikarainen, Anitta Pirnes ja Anne Tapanainen.

Vuoden Aalto-teko – professori emeritus Esa Saarinen ja jäähyväisluentosarja

Esa Saarisen syvästi inhimilliset ja mieleen painuvat luennot ovat puhutelleet Aalto-yliopiston opiskelijoita ja koko kansaa jo kahdenkymmenen vuoden ajan. Hänen persoonallisen lähestymistapansa ytimessä on ”ajattelun ajattelu” ja omintakeinen luentotyyli. Espoon Otaniemessä hänen Filosofia ja systeemiajattelu -luentosarjansa kasvoi yhteisölliseksi ilmiöksi. Luentotallenteilla on ollut yli miljoonaa katsojaa, ja niiden katseluun käytetty kokonaisaika on huikeat 50 vuotta. Viimekeväinen jäähyväisluento sai niin ikään valtavan suosion, ja se noteerattiin myös mediassa.

Lämpimät onnittelut kaikille!

Kuva: Mikko Raskinen, Aalto-yliopisto
Videot: Unigrafia

White Aalto logo with exclamation mark standing in the middle of Otaniemi campus in the summertime
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-korkeakoulusäätiö laskee liikkeeseen kaksi joukkovelkakirjalainaa yhteismäärältään 150 miljoonaa euroa

Joukkovelkakirjalainoista saatavat varat käytetään pääasiassa kiinteistöinvestointien rahoittamiseksi otettujen lainojen jälleenrahoitukseen sekä lisäksi yleisiin tarpeisiin.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Hymyilevä Raili Pönni seisoo neuvotteluhuoneessa, taustalla näkyy ikkunasta Dipolin piha-aluetta.
Nimitykset Julkaistu:

Aalto-yliopiston kehitysjohtajaksi on nimitetty Raili Pönni

Raili Pönni on toiminut aiemmin yliopiston suunnittelupäällikkönä ja väliaikaisena kehitysjohtajana.
Mustavalkokuvassa hattupäinen mieshahmo katsoo eteenpäin kädet rinnan edessä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Jussi-palkintoja elokuvataiteen laitoksen alumneille

Kotimaisen elokuvan viime vuoden parhaimmistoa palkittiin.