Aalto Startup Centerin alumniyritykset kasvattivat liikevaihtoaan vuonna 2020 koronasta huolimatta
Aalto-yliopistossa toimivan yrityskiihdyttämö Aalto Startup Centerin alumniyritysten liikevaihto kasvoi keskimäärin viitisen prosenttia vuonna 2020. Kehitys on päinvastaista kuin suomalaisyrityksillä keskimäärin.
Yksi liikevaihtoaan merkittävästi ensimmäisenä koronavuonna kasvattanut Aalto Startup Centerin alumniyritys on CollectiveCrunch Oy, joka kehittää alustaa metsien analysointiin. Kyseessä on tekoälyyn ja ISO-data-analytiikkaan perustuva alusta, joka antaa metsänomistajille tietoa metsien kunnosta ja niissä tapahtuvista muutoksista.
Kolmisenkymmentä henkilöä työllistävän CollectiveCrunchin liikevaihto oli vuonna 2019 noin 180 000 euroa. Vuonna 2020 liikevaihto nousi 1,1 miljoonaan euroon. Yrityksellä tulee olemaan merkittävä rooli metsiin liittyvien hiilinielujen luomisessa ja monitoroinnissa kansainvälisesti, uskoo yrityksen toimitusjohtaja ja yksi perustajista Jarkko Lipponen.
Myös kannattavien alumniyritysten määrä kasvoi vuonna 2020. Tuoreimmassa alumnien kasvutarkastelussa on seurattu alumniyritysten liiketoiminnan kehitystä vuosina 2017–2020. Tarkastelu tehdään vuosittain.
Alku teknologia-alalla vaatii investointeja
Aalto Startup Centerin johtaja Marika Paakkala muistuttaa, että teknologia-alan startupit vaativat ensimmäisinä vuosinaan usein suuria investointeja. Liikevaihtoa saattaa syntyä vasta muutamia vuosia perustamisen jälkeen ja läpimurto tapahtua vuosia myöhemmin.
Tätä kaavaa on noudattanut myös vuonna 2016 perustettu CollectiveCrunch, jonka kasvu oli yrityksen ensimmäisinä vuosina hyvin maltillista. Lipponen kertoo, että yrityksen liikevaihto kasvoi merkittävästi vuonna 2020, koska silloin lanseerattiin alustan ensimmäinen kaupallinen versio. ”Se otettiin näinkin perinteisellä alalla nopeasti käyttöön."
Vuonna 2021 CollectiveCrunchin kokonaisliikevaihto laski, mutta toistuva liikevaihto jatkoi vahvaa kasvuaan. Se johtui siitä, että yleisen liikevaihdon kasvun tavoittelun sijaan päätettiin keskittyä kasvattamaan toistuvia tulovirtoja. Teknisestä näkökulmasta se tarkoitti, että kertaluontoisen projektityön sijaan panostettiin entistä vahvemmin alusta- ja tuotekehitykseen.
”Vuonna 2022 toistuvan liikevaihdon kasvu jatkuu kovana. Olemme saaneet uusia asiakkuuksia nykyisiltä ja uusilta markkinoilta”, Lipponen sanoo.
Aalto Startup Center toimii ponnahduslautana
CollectiveCrunch oli Aalto Startup Centerin asiakkaana vuosina 2016–2018. Lipponen kiittelee, että yrityskiihdyttämö on ollut ratkaisevassa roolissa CollectiveCrunchin kehityksessä.
”Aalto Startup Center auttoi meitä ymmärtämään startupin kasvun haasteet. Opimme muun muassa rahoittamisesta, pitchaamisesta, sijoittamisesta ja liiketoiminnan skaalaamisesta. Saimme arvokkaita sijoittaja- ja neuvonantajakontakteja, jotka ovat edelleen mukana yrityksessämme.”
Tavallisesti puolet Suomessa perustetuista yrityksistä lopettaa ensimmäisten viiden vuoden aikana. Aalto Startup Centerin 10 viime vuoden aikana perustetuista yrityksistä toimii edelleen hieman alle neljä viidesosaa.
”Tarjoamme startupeille valmennuksia ja monipuolista tukea liiketoiminnan kehittämiseen. On hienoa, että olemme onnistuneet toimimaan hyvänä ponnahduslautana monelle yritykselle. Olemme tiiviisti yritysten mukana usean vuoden ajan, ja neuvonantajat tuntevat yritykset kuin omat taskunsa”, Paakkala kertoo.
22,5 prosenttia Aalto Startup Centerin 618 alumniyrityksestä toimii CollectiveCrunchin tavoin ohjelmistojen suunnittelun ja valmistuksen ja 15,5 prosenttia liikkeenjohdon konsultoinnin parissa. Seuraavaksi eniten edustettuja toimialoja ovat atk-laitteisto- ja ohjelmistokonsultointi, mainostoimistotyö sekä teollinen muotoilu. Se selittää osin sitä, miksi alumniyritykset selvisivät vuodesta 2020 voittajina.
”Moni alumniyritys toimii alalla, johon koronarajoitusten vaikutus on ollut vähäistä”, Paakkala sanoo.
Aalto Startup Centerissä on tehty alumniyritysten kasvutarkastelua vuodesta 2003 lähtien.
Lue tuorein raportti kokonaisuudessaan täältä.
Lisätietoa:
Marika Paakkala, johtaja, Aalto Startup Center, [email protected], puhelin: +358 40 8292 286
Päivi Meros, markkinointi- ja viestintäasiantuntija, Aalto Startup Center, [email protected], puhelin: +358 50 32 98 554
Aalto Startup Center on hybridiyrityskiihdyttämö korkeintaan kolmen vuoden ikäisille ja erityisesti teknologian alan startup-yrityksille. Kiihdyttämö hyödyntää Aalto-yliopiston tarjoamaa poikkitieteellistä osaamista muotoilusta, liiketoiminnasta ja teknologiasta sekä yliopiston osaamista ja verkostoja. Mukana on yrityksiä sekä Aallosta että sen ulkopuolelta, ja kiihdyttämössä luodaan liiketoimintaa myös tutkimukseen perustuvista projekteista. Tällä hetkellä Aalto Startup Centerissä on noin 40 yritystä, joista 10 toimii avaruusteknologiaan erikoistuneen Esa BIC Finlandin alla. Lisäksi yhteistyössä Helsingin kaupungin kanssa toimivaan Urban Tech Helsinki hautomoon valitaan vuosittain noin 20 aikaisen vaiheen yritystä. Aalto Startup Centerin toimitilat sijaitsevat Espoon Otaniemessä.
- Julkaistu:
- Päivitetty: