Aalto Start-Up Center on auttanut luomaan lähes kaksituhatta työpaikkaa

Vuonna 2013 yrityskiihdyttämöstä syntyneiden työpaikkojen määrä kasvoi lähes 20 prosenttia.

Vuosittain kiihdyttämöön hakeutuu noin 40 uutta kasvuyritystä. Toimintavuosien aikana jo yli 500 yritystä on saatettu kasvu-uralle. Lähes puolet niistä on tullut viimeisen viiden vuoden aikana.

Vuosia 2010–2013 koskevaan seurantaan löytyivät täydelliset tilinpäätöstiedot 193 yrityksestä. Tilinpäätöstiedoista selvitettiin yritysten liiketoiminnan kasvunopeus, kasvun jatkuvuus, yrityksen koko ja kannattavuus.Kaikkien 193 yrityksen liikevaihdon kasvu oli lähes viisi prosenttia tilivuonna 2012–2013, kun samaan aikaan Suomen kaikkien yritysten liikevaihto supistui.

− Aalto Start-Up Centerin toiminta on konkreettista panostusta Suomen talouteen. Uusia työpaikkoja kiihdyttämöyritysten arvioidaan luoneen lähes kaksituhatta. Asiakkaitamme ovat kasvuhakuiset yrittäjät, joilla on innovatiivinen liikeidea ja vahva tahto menestyä, kertoo Aalto Start-Up Centerin projektijohtaja Marika Paakkala.

Kiihdyttämö tukee ja seuraa yritysten kehittymistä jatkuvasti. Myös Aalto-yliopistosta saatava tutkimustieto on yritysten käytössä.

− Aalto Start-Up Center on ollut erinomainen kasvualusta. Se on tarjonnut monipuoliset yrittäjyyden kehityspalvelut, osaavaa yritysneuvontaa, samanhenkisesti ajattelevia vertaisyrittäjiä, laajat asiantuntijaverkostot ja modernit toimitilat, kuvaa Markku Patronen, toimitusjohtaja ja yrityksen perustaja uudesta verkkopohjaisesta kirjakaupasta ja digitaalisten kirjojen julkaisualustasta Reader Stagesta.

Aalto Start-Up Center on antanut lähtölaukauksen yli 40 gaselliyritykselle

Aalto Start-Up Centerin suojista on saanut alkunsa 43 voimakkaasti kasvavaa gaselliyritystä. Määrä tuplaantui tarkasteluajanjaksosta 2006–2009 tarkasteluajanjaksoon 2010–2013.

Yritys saa gasellin tittelin, jos se täyttää tanskalaisen Borsen-lehden määrittelemät neljä ehtoa. Tarkasteluajankohtana 2010–2013 liikevaihdon kasvun oli oltava yli 100 prosenttia ensimmäisestä tilinpäätöksestä viimeiseen. Lisäksi liikevaihdon oli oltava positiivinen kaikkina näinä vuosina, sen tuli olla yli 135 000 euroa jokaisena neljänä tilivuotena ja liiketoiminnan tuloksen piti olla positiivinen.

Yksi yrityskiihdyttämöstä syntyneistä gaselliyrityksistä on Efima, joka tuottaa ratkaisuja toiminnanohjaukseen, taloushallintoon ja raportointiin. Yritys suunnittelee rekrytoivansa tänä vuonna 40 uutta työntekijää.

− Meillä oli alusta asti vahva tahto luoda kasvuyritys ja työpaikkoja. Aalto Start-Up Centeristä sai hyvän lähtölaukauksen toiminnalle ja kasvulle. Aalto Start-Up Center on jäänyt mieleen paikkana, jossa saattoi rauhassa keskittyä omaan tekemiseen, sanoo toimitusjohtaja Tero Salminen.

Aalto Start-up Centeristä ovat ponnahtaneet kasvuun myös esimerkiksi peliyritys Frozenbyte, palveluiden toimitusketjun hallintaan keskittynyt asiantuntijayritys Verco, ohjelmistoyritys Conmio ja arkkitehtitoimisto Pen & Hammer.

Varhaisempia kiihdyttämön suojista syntyneitä gaselliyrityksiä ovat muun muassa peliyhtiö Rovio, lakiasiaintoimisto Fondia, ICT-yritys Sininen Meteoriitti ja viihteeseen erikoistunut tuotantoyhtiö Blue Media.

Kahdentoista alumniyrityksen tarinasta toimitettu julkaisu ilmestyy tänä keväänä.

Aalto Start-Up Center on Aalto-yliopistossa toimiva yrityskiihdyttämö, joka toimii aloittavien yritysten kasvun vauhdittajana. Kiihdyttämössä yhdistyy kaupallisen, teknillisen ja taidealojen osaaminen. Start-Up Center on toiminut osana Kauppakorkeakoulua vuodesta 1997. Yritykset ovat kiihdyttämössä yleensä noin 1-1,5 vuotta. Tällä hetkellä kiihdyttämössä ovat vahvasti edustettuina terveys- ja hyvinvointialan yritykset.

Lisätietoja:
Marika Paakkala, projektijohtaja

Pertti Kiuru, asiantuntija

www.start-upcenter.fi

kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.

People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.
Ilmakuvassa kosken kuivunut uoma, jonka ylittää silta.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuivuus on uhka runsaiden vesivarojen Suomessakin

Viime vuosikymmenien kuivista kausista on Suomessa aiheutunut vakavia vaikutuksia etenkin maataloudelle ja vesihuollolle.