Aalto sai Suomen Akatemian syyskuun hausta 15,9 miljoonaa euroa

Suurin osa rahoituspäätöksistä saatiin luonnontieteen ja tekniikan aloille.

Aalto-yliopisto on saanut huhti-kesäkuussa Suomen Akatemialta rahoitusta syyskuussa 2017 päättyneestä rahoitushausta yhteensä 15,9 miljoonaa euroa. Aaltoon myönnettiin kaikkiaan 9 akatemiatutkijaa, 11 tutkijatohtoria ja 22 akatemiahanketta. Valtaosa rahoituksesta saatiin luonnontieteen ja tekniikan toimikunnasta, jossa Aallon osuus kaikista rahoituspäätöksistä oli viidesosa. Uusia hankkeita, tutkijoita ja tutkijatohtoreita saatiin myös kulttuurin ja yhteiskunnan, biotieteiden ja ympäristön sekä terveyden tutkimuksen toimikunnista.

”Luonnontieteiden ja tekniikan alat nojaavat vahvaan perustutkimukseen ja hyödyttävät yhteiskuntaa ja elinkeinoelämää eri tavoin. Suomalainen tutkimus on monella tekniikan alalla kansainvälisesti korkeatasoista, esimerkkeinä sähkötekniikka ja elektroniikka, lääketieteellinen tekniikka, konetekniikka sekä rakennus-ja yhdyskuntatekniikka. Luonnontieteen ja tekniikan toimikunta sai tänä vuonna paljon tieteelliseltä laadultaan erinomaisia hakemuksia. Aalto-yliopistosta Perustieteiden korkeakoulu menestyi erinomaisesti, erityisesti teknillisen fysiikan laitos. Myös Sähkötekniikan korkeakoulusta saatiin ilahduttavan korkeatasoisia hankkeita”, kertoo Suomen Akatemian luonnontieteiden ja tekniikan toimikunnan jäsen, Aalto-yliopisto professori Sirkka Jämsä-Jounela.

18.6. Suomen Akatemian luonnontieteiden ja tekniikan tutkimuksen toimikunta myönsi kaikkiaan lähes 40 miljoonaa euron rahoituksen kaikkiaan 88 akatemiahankkeelle. Hankkeista 16 eli noin 18 % on Aalto-yliopistosta.

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.