Uutiset

Aalto Magazinen teemana materiaalitutkimus

Aalto University Magazine 16 tarkastelee yhtä tutkimustoiminnan avainalueista: materiaaleja ja luonnonvarojen kestävää käyttöä.
Aalto University Magazine 16 cover.

Materiaaleja on tutkittu Aallossa eri näkökulmista jo pitkään, ja aiheen parissa työskentelee laaja joukko tutkijoita ja professoreja. Myös alan liiketoimintamahdollisuudet ovat suuret. Lehden pääartikkeleissa esitellään kolme yliopiston piiristä syntynyttä yritystä: luunpidennyshoitoa kehittävä Synoste sekä nanoteknologia-alan yritykset Canatu ja Picosun.

Canatun perustaja, professori Esko Kauppinen muistuttaa, että keksinnön saattaminen laboratoriosta kaupan hyllylle vie paljon aikaa. Häneltä kollegoineen se vaati kymmenen vuotta intensiivistä tutkimustyötä, ja mukana oli myös ripaus hyvää onnea.

Rehtori Tuula Teeri toteaa lehden Avauksia-tekstissä, että yliopiston strategia on tuottanut tulosta: ”Yliopisto-rankingit ja saavutuksemme kaikkein kilpailluimman rahoituksen hakemisessa kertovat kansainvälisen asemamme nopeasta vahvistumisesta. Olemme onnistuneet kehittämään ratkaisuja muuttuvan osaamistalouden haasteisiin. Aallon ympärille rakentunut ekosysteemi tuottaa tutkitusti puolet Suomen uusista yliopistolähtöisistä yrityksistä.” 

Tieteen akateemikko, kesällä eläkkeelle jäävä professori ja dekaani Risto Nieminen kertoo Oho-palstalla tutkimustyön kompastuskivistä.

Kuka-palstan alumnihaastattelussa Risto Siilasmaa, F-Securen ja Nokian hallituksen puheenjohtaja, toteaa olevansa ikuinen yrittäjä: ”Ennen kaikkea yrittäjyys on minusta vastuunkantoa; sitä, ettei sivuuteta ongelmia ja jätetä niitä muiden ratkottaviksi.”

Kolumnissa tapaamme Linda Liukkaan, joka puolestaan kertoo olevansa ”ainakin lastenkirjailija, kuvittaja, koodari ja toimitusjohtaja”, sillä hänen mielestään parhaiten oppii tekemällä. Ja eniten pääsee tekemään, kun ei määritä itseään liian tiukasti.

Kuvareportaasi Siellä näyttää, millaista on ”koodauksen maratonilla”, hackathon-tapahtumassa. Kulttuurialan hackathonissa ideoitiin avoimesta kulttuuridatasta uusia tuotteita, konsepteja, sovelluksia ja taideteoksia.

Magazine on saatavilla Aalto-yliopiston kampuksilla. Näköislehti on luettavissa issuu.com-sivustolla, ja artikkeleiden englanninkielisiä käännöksiä on osoitteessa aalto.fi/magazine.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Felicia Aminoff, Anna Eriksson ja Amanda Rejström, kuva: Iiro Immonen
Aalto Magazine Julkaistu:

Kipinä muuttaa maailmaa - Aallon alumnien startup-yritys auttaa ihmisiä tekemään ilmastotekoja

Ilmastoteot ovat tulevaisuudessa yhtä arkisia kuin säästäminen.
Aalto University Magazine 27 -lehden englanninkielisiä ja suomenkielisiä numeroita vierekkäin pöydällä. Kuva: Anni Kääriä.
Aalto Magazine Julkaistu:

Magazinen teemana jäljen jättäminen

Juuri ilmestynyt Aalto University Magazine 27 tarkastelee, millaisia jälkiä aaltolaiset jättävät maailmaan.
Aallon alumni Riikka-Leena Leskelä seisoo purjevenetaulun edessä. Kuva: Mikko Raskinen
Aalto Magazine Julkaistu:

Alumni palasi Aaltoon opiskelijaksi – ”Keskustelun taso ja älykkyys yllätti”

Alumni Riikka-Leena Leskelä palasi koulunpenkille etsimään johtamiseen suuntaa. Yksi opeista oli, että hän olikin tehnyt juuri oikeita asioita.
Teemajutun kuvitus, kuva: Noora Typpö
Aalto Magazine Julkaistu:

Heikot signaalit tuovat viestejä tulevaisuudesta

Heikot signaalit auttavat näkemään nykypäivän tarkemmin ja rakentamaan parempia tulevaisuuksia.