Aalto Magazinen juhlanumero ilmestynyt

Aalto University Magazine 13 juhlistaa Aalto-yliopiston viisivuotista taivalta.

Avauksia-artikkelissa rehtori Tuula Teeri iloitsee yliopiston saavutuksista ja toteaa matkan olevan puolivälissä kohti vuodelle 2020 asetettuja tavoitteita.

Pääartikkelissa Kauppakorkeakoulun professorit Sixten Korkman, Pertti Haaparanta ja Matti Pohjola keskustelevat siitä, vaikuttavatko taloustieteen eri koulukunnat ja teoriat käytännön talouspolitiikkaan. Myös professori Vesa Puttonen kertoo kokemuksistaan talouspolitiikan kommentaattorina mediassa.

Pääartikkelin ja kannen kuvituksesta vastaa taiteen maisteri Ida Wikström, joka palkittiin juuri Hopeahuipulla Grafian Vuoden Huiput 2014 -kilpailussa.

Kuka-palstan alumnihaastattelussa tavataan TkT, EMBA Hannu Kauppinen, joka johtaa Nokian Technologies-yksikön tutkimuskeskusta Nokia Labsia. Urakehityksestään kertovat myös maailmanmaineeseen nousseet nuoret menestyjät Miki Kuusi, Satu Maaranen ja Sonja Heikkilä.

Yliopiston tutkimustoiminnan huipuista ovat lehdessä esillä muiden muassa aivokuvantamisessa ja neurotieteessä ansioituneet professorit Risto Ilmoniemi, Riitta Hari ja Riitta Salmelin. Taiteen ja muotoilun tuoreista hankkeista kertovat dokumentaarisen elokuvan professori Susanna Helke ja palvelumuotoilun asiantuntija, professori Tuuli Mattelmäki.

Nyt ilmestynyt numero on sivumäärältään tavallista laajempi ja kokonaan suomenkielinen, sillä lehdestä julkaistaan englanninkielinen versio myöhemmin toukokuussa.

Aalto University Magazine on saatavilla Aalto-yliopiston kampuksilla. Näköislehti on luettavissa issuu.com-sivustolla.

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa tietoliikenteessä vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi langaton viestintä.
Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille