Aalto ARTS Summer School käynnistyy Jane ja Aatos Erkon säätiön tuella

Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun laajennettu kesäkoulutoiminta luo uusia kansainvälisyyden muotoja ja käytänteitä.
A logo. Photo: Mikko Raskinen
Kuva: Mikko Raskinen

Yksi korkeakoulujen tehtävistä on vahvistaa kansainvälisyyttä opetuksessa ja tutkimuksessa. Kansainvälistyminen on tärkeää, kun halutaan kehittää aidosti monikulttuurista, avointa ja maailmankatsomukseltaan rikasta yhteiskuntaa. Samalla kansainvälistyminen tukee luovuutta ja uusien taitojen oppimista.

Korkeakouluopiskelijat ovat saaneet kansainväliset kokemuksensa tyypillisesti tekemällä osan opinnoistaan ulkomailla. Tilastot osoittavat kuitenkin kansainvälisen liikkuvuuden kehityksen pysähtyneen ja osittain jopa supistuneen. Liikkuvuusjakso ei ole luonteva osa kaikkien tutkintoa, vaan liikkuvuuteen vaikuttavat opiskelijoiden elämäntilanteista, taustasta ja taloudellisista tekijöistä koostuvat monisyiset todellisuudet.

Tarvitsemme siis uudenlaisia avauksia, joiden myötä saada yhä useampi opiskelija kasvattamaan valmiuksiaan toimia kansainvälisessä ympäristössä. Yksi näistä uudentyyppisistä käytänteistä on Aalto ARTS Summer School -hanke, joka on saanut Jane ja Aatos ja Erkon säätiöltä lähes 950 000 euron tuen vuosille 2020-2023.

Aalto ARTS Summer School

Aalto ARTS Summer School -hanke toteutetaan kansainvälisten verrokkikoulujen kanssa, opetus- ja tutkimusyhteistyötä tiivistäen. Ensimmäisessä vaiheessa laajennettu kesäkoulu toteutetaan yhteistyössä Parsons School of Design kanssa. Kesäkoulu pitää sisällään lyhyitä kursseja mm. median, taiteen, muotoilun ja arkkitehtuurin aloilta. Kurssit on suunnattu opiskelijoille mutta myös jo ammatissa toimiville asiantuntijoille, tukien näin jatkuvan oppimisen periaatteita.

Parsonsin kanssa käynnistynyt toiminta on tarkoitus laajentaa kattamaan myös muita taiteen, muotoilun, median ja arkkitehtuurin keskeisiä korkeakouluja. Neuvotteluita käydään mm. Politecnico di Milanon, University of the Arts Londonin, TU Delftin ja ETH Zürichin kanssa.

Kesäkouluun liittyen — joka toinen vuosi — toteutetaan tutkijatapaaminen Research Summit, jossa esitellään alojen tutkimuksen uusimpia saavutuksia. Näitä voidaan hyödyntää kesäkoulun sisältösuunnittelussa. Research Summitiin osallistuu noin 80-100 tutkijaa keskeisistä kansainvälisistä yhteistyökorkeakouluista.

Hankkeen yhteydessä käynnistetään lisäksi Round Table -käytäntö, jossa 5 -10 kansainvälisesti merkittävän koulun dekaanit tapaavat vuosittain alojen kehittämisen ja ajankohtaisten sisällöllisten teemojen merkeissä.

Kesällä 2021 käynnistyvä Aalto ARTS Summer School -hanke toimii myöhemmin osana Aalto University Summer School kokonaisuutta, joka kattaa koko Aalto-yliopiston kesätarjonnan. Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu haluaa aktiivisesti vahvistaa kansainvälisyyttä sen eri muodoissa ja erityisesti opiskelijoiden kykyä toimia monikulttuurisissa verkostoissa. Näemme koronakriisin jälkeisessäkin maailmassa kansainvälisen liikkuvuuden ja sen uudelleen käynnistämisen tärkeänä.

Lisätietoja:

Tuomas Auvinen, dekaani

Iina Ekholm, kansainvälisten asioiden päällikkö

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.