Aalto ARTS Booksille kultaa kansainvälisessä ICMA-kilpailussa sekä tieteellisten että oppikirjojen sarjassa

Neljä Aalto ARTS Booksin kirjaa palkittiin ICMA (International Creative Media Award) -kilpailussa. Palkittujen joukossa on väitöskirjat The Meta-Suit ja The Making of Inspiration sekä teokset Interwoven ja Intiimin kosketus.
Hanna-Kaisa Korolaisen väitöskirjan The Making of Inspiration sisäaukeama.
Sisäaukeama Hanna-Kaisa Korolaisen väitöskirjasta The Making of Inspiration. Kuva: Anne Kinnunen

Tieteellisten kirjojen sarjassa Aalto ARTS Books sai sekä kultaa että Award of Excellence -erikoismaininnan. Kullalla palkittiin takiksen väitöskirja The Meta-Suit: De-Re-Constructing The Ultimate Masculine Attire (graafinen suunnittelu Tuomas Kortteinen).

Award of Excellencen sai Hanna-Kaisa Korolaisen väitöskirja The Making of Inspiration: From Monet to Warhol and Beyond (graafinen suunnittelu Cleo Bade).

Kortteisen suunnittelema Meta-Suit valittiin keväällä Suomen kauneimpien kirjojen joukkoon. Taitolle innoituksena Kortteinen käytti arkkitehtinä toimineen Le Corbusierin modulor-skaalaa. Modulor on antropometrinen mittasuhdekaava, jossa on kuvattu 175-senttinen (myöhemmin 183-senttinen) mies käsi koholla. ”Mielestäni siinä oli jotain aika hauskaa – ja olisi sopivaa käyttää karuja ’maskuliinisia’ muotoilun perusperiaatteita työkaluina koristeellisen ja barokkimaisen lopputuloksen luomiseksi.”

Molemmat väitöskirjat löytyvät avoimesti julkaistuina. Seuraa kirjan linkkiä verkkokauppaamme, josta voit ladata teoksen pdf-muotoisena.

Oppikirjojen sarjassa tuplavoitto

Oppikirjojen sarjassa Aalto ARTS Books nappasi tuplavoitolla sekä kultaa että hopeaa. Kultasijalle ylti Maarit Savolaisen Interwoven: Exploring Materials and Structures (graafinen suunnittelu Minna Luoma).

Hopeaa sai Annamari Vänskän, Jenni Hokan ja Natalia Särmäkarin Intiimin kosketus: Kehon tieto, luova työ ja digitalisaatio suomalaisessa nykymuodissa (graafinen suunnittelu TSTO).

13. kerran järjestetty ICMA on kansainvälinen printti- ja digitaaliseen muotoiluun keskittyvä kilpailu. Kilpailuun osallistuttiin 383 kirjalla 23 maasta. Aalto ARTS Books on osallistunut ICMAan vuodesta 2017 lähtien ja sijoittunut kilpailussa aina.

Tämän vuoden menestys oli kuitenkin omaa luokkaansa: ykkös- eli kultasijalle on aiemmin yltänyt vain Data Visualization Handbook (Juuso Koponen ja Jonatan Hildén, graafinen suunnittelu Hildén, Koponen ja Laura Koivunen-Niemi) vuonna 2019.

ICMAn palkintojen kaltaiset huomionosoitukset ovat meille tärkeitä, koska ne kertovat, että olemme onnistuneet suunnittelemaan kirjoja, joiden sisältö tulee esiin laadukkaalla ja kiinnostavalla tavalla. Visuaalisuus ei ole vain pintaa vaan pysyvästi mieleen jäävä viesti kirjan sisällöstä. Muoto ja sisältö kytkeytyvät toisiinsa.
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Palkinnot tuovat näkyvyyttä ja kiitosta ennen kaikkea osaaville graafisille suunnittelijoille mutta myös koko kirjan työryhmälle painotalosta reprografiin.

Lisätietoja:

13th ICMA Awards

The Meta-Suit

Graafinen suunnittelu: Tuomas Kortteinen

the metasuit. kansi. vaaleanharmaalla pohjalla kuperkeikkaa tekevä mies. Kirjan nimi päällä hopealla.

Kuva: Kauneimmat kirjat

aukeama the meta-suit kirjasta. Ihmishahmoja eri asennoissa esittelevät päällä olevaa vaaleaa pukua.

Kuva: Kauneimmat kirjat

The Making of Inspiration

Graafinen suunnittelu: Cleo Bade

Hanna-Kaisa Korolainen: The Making of Inspiration.

Kuva: Anne Kinnunen

Korolainen: The Making of Inspiration sisäaukeama.

Kuva: Anne Kinnunen

Korolainen: The Making of Inspiration sisäaukeama.

Interwoven

Graafinen suunnittelu: Minna Luoma

Interwoven-kirjan harmaansävyinen kansi, jossa on kuparilankainen kudos.

Kuva: Anne Kinnunen

Interwoven-kirjan sisäaukeama, kuvia ja tekstiä.

Interwoven-kirjan aukeama kreppisidoksesta.

Intiimin kosketus

Graafinen suunnittelu: TSTO

Vänskä, Hokka, Särmäkari: Intiimin kosketus.

Kuva: Anne Kinnunen

Intiimin kosketus -kirjan aukeama.

Kuva: Anne Kinnunen

Vänskä, Hokka, Särmäkari: Intiimin kosketus.

Kuva: Anne Kinnunen

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
          Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
          Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
          Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Metallikuutio, jota kädet koskettaa