Aalto-2-satelliitin laukaisu pääsiäisen jälkeen

Uudeksi laukaisupäiväksi on ilmoitettu tiistai 18. huhtikuuta.
capecanaveral_valmiina_www_fi_fi.jpg

Cape Canaveralin laukaisualusta 41 kuvattuna 20. maaliskuuta 2017. Atlas V -kantoraketti Cygnus nokassaan on hallin sisällä. Siellä on myös Aalto-2. Kuva: Jari Mäkinen

Aalto-yliopistossa opiskelijavoimin suunniteltu ja rakennettu Aalto-2-satelliitti odottaa valmiina laukaisua Yhdysvalloissa Cape Canaveralin avaruuskeskuksessa. Satelliitti pakattiin Atlas 5 -kantoraketin nokassa olevan Cygnus-rahtialuksen sisälle jo muutamia viikkoja sitten. Laukaisu Floridassa on siirtynyt useaan kertaan, viimeksi hydraulisten häiriöiden takia laukaisujärjestelmissä.

Onnistuneen Falcon 9 -raketin laukaisun jälkeen seuraavaksi on vuorossa Atlas 5 -raketti. Uudeksi laukaisupäiväksi on ilmoitettu tiistai 18. huhtikuuta. Näillä näkymin laukaisu tapahtuu Suomen aikaan illalla, jolloin Kansainvälinen avaruusasema lentää Cape Canaveralin laukaisualustan yli.

”Hyviä uutisia Floridasta. Toivottavasti laukaisu onnistuu pääsiäisen jälkeen, mutta varaudumme edelleen mahdollisiin muutamien päivien viivästyksiin. Laukaisussa tärkeintä on varmistaa, että rahtialus pääsee turvallisesti avaruusasemalle”, professori ja satelliittiprojektin johtaja Jaan Praks toteaa.

Cygnus-rahtialus laukaistaan Atlas 5 -kantoraketilla ja se telakoituu Maata kiertävälle Kansainväliselle avaruusasemalle noin kolmen päivän kuluttua laukaisusta. Astronautit vapauttavat rahtina saapuneet piensatelliitit omalle kiertoradalle noin kuukauden kuluessa.

Aalto-2 osallistuu kansainväliseen QB50-missioon, jonka tarkoituksena on tuottaa ensimmäistä kertaa kattava malli Maan ilmakehän ja avaruuden välisen rajakerroksen termosfäärin ominaisuuksista. Missioon osallistuu kymmeniä eri puolilla maailmaa rakennettuja satelliitteja. Koska Aalto-2 on osa suurempaa kokonaisuutta, se rekisteröidään Belgiaan lupakäytäntöjen helpottamiseksi muiden projektiin osallistuvien satelliittien tapaan.

Lisätietoa Aalto-satelliiteista (spacecraft.aalto.fi)

Uutinen 6.3.2017: Aalto-satelliittien laukaisut lähestyvät

Lisätietoa:
Jaan Praks
professori, projektin vetäjä
Aalto-yliopisto
p. 050 420 5847

QB50 project has received funding from TEKES and the European Union’s Seventh Framework Programme for Research and Technological Development under grant agreement no [284427]. This publication reflects the views only of the authors, and the European Union cannot be held responsible for any use which maybe made of the information contained therein.

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: