Aallosta ponnistanut Iceye sai miljoonarahoituksen ensimmäiselle satelliitilleen

Yhtiön kehittämä palvelu mahdollistaa muun muassa merenkulun turvaamisen ja laittoman kalastuksen valvomisen.
Havainnekuva / Iceye

Avaruusteknologian startup Iceye Oy on varmistanut 2, 5 miljoonan rahoituksen kaupallisen palvelunsa käynnistämiseen.

Yhtiö kehittää mikrosatelliitteihin perustuvaa palvelua, jolla voidaan tarjota lähes reaaliaikaista tietoa avaruudesta. Kilpailuedun tarjoaa Iceyen kehittämä tutka, jolla kuvaa voidaan tuottaa myös pimeässä ja sääolosuhteista riippumatta. Tällä hetkellä teknologiaa ja palvelua on demonstroitu lentokoneesta kuvaamalla. Seuraava askel on ensimmäisen satelliitin valmistus ja laukaisu, jolla tietopalvelu saadaan kattamaan koko maapallo. Ensimmäistä laukaisua suunnitellaan vuodeksi 2017.

– Valtiot ja avaruusjärjestöt käyttävät jo tutkasatelliitteja tiedonkeruuseen sotilas- ja tutkimustarkoituksiin. Me haluamme tuoda teknologian kaupallisesti kannattavalle hintatasolle ja kaikkien saataville, kertoo yhtiön toimitusjohtaja Rafal Modrzewski.

– Tarjoamallamme tiedolla esimerkiksi laivat voivat liikkua tehokkaammin ja turvallisemmin. Sen avulla voidaan valvoa laitonta kalastusta tai luvattomia öljypäästöjä ja antaa tukea katastrofitilanteissa kuten myrskytuhojen tai tulvavesien kartoittamisessa.

Kurssiprojektista kansainvälisyyteen

Iceyen sai alkunsa Aalto-yliopiston kurssiprojektina 2012. Jo samana vuonna tiimi sai ensimmäisen rahoituksensa Aalto Center for Entrepreneurshipiltä, ja 2013–2014 tiimi kehitti Aallossa teknologian prototyypin Tekesin TUTL-ohjelmasta saadulla rahoituksella. Spin-off-yritys aloitti toimintansa 2015. Nyt yrityksessä työskentelee 15 henkeä, ja uusia osaajia haetaan ympäri maailmaa.

– Esimerkiksi radiotekniikan alalla moni parhaista osaajista on kuitenkin nimenomaan Suomessa, ja siksi pysymme rahoituskierroksen jälkeenkin Otaniemessä, sanoo rahoitusjohtaja Pekka Laurila.

2,5 miljoonan euron pääomasijoituskierroksessa ovat mukana yhdysvaltalaiset True Ventures ja Founder.org, sekä suomalainen Lifeline Ventures. Tekes antaa rahoitukselle 1,7 miljoonan lisävivun tuotekehityslainan muodossa Arktiset Meret -ohjelmassa.

Aikaisemmin syyskuussa yritys sai tuotekehitykseensä myös merkittävän rahoituksen Euroopan komission Horisontti 2020 -puiteohjelman avaruusteknologiaohjelmassa.

Lisätietoja:

Pekka Laurila
Puh. 045 676 2488
[email protected]

Lue myös: Kauppalehti: Iceye on yksi 16 suomalaisyrityksestä, joilla on kovin Piilaakso-potentiaali

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto