Aallon yrittäjyysopetus ottaa harppauksen eteenpäin - Lauri Järvilehto työelämäprofessoriksi

Jo tuhansia opiskelijoita on suorittanut opintoja ohjelmassa, joka auttaa kehittämään uutta liiketoimintaa. Järvilehdon vastuulla on yrittäjyysopetuksen kehittäminen.
Aalto Ventures Program team
Kuvassa takarivissä vasemmalta oikealle Ilja Riekki, Elettra Virtanen, Kalle Airo, Lauri Järvilehto, Tommi Byman, Johannes Kaira ja eturivissä Samar Zureik, Myung Gi “MJ” Suhm ja Lidia Borisova. Kuva: Håkan Mitts.

Filosofian tohtori Lauri Järvilehto on nimitetty AVP-ohjelman (Aalto Ventures Program) työelämäprofessoriksi. Järvilehto tulee työskentelemään AVP-ohjelman yhtenä ohjelmajohtajana vastuualueenaan startup-sivuaineen ja koko yrittäjyysopetuksen kehittäminen. Järvilehto on aikaisemmin toiminut Lightneerin toimitusjohtajana ja perustajajäsenenä, Filosofian Akatemian perustajana ja toimitusjohtajana, ja vuodesta 2017 alkaen Unicef Suomen hallituksessa.

Aalto Ventures Program on Aalto-yliopiston yrittäjyysohjelma, joka on alun perin kehitetty yhdessä Stanford Technology Ventures Programin kanssa. AVP-ohjelma on kehittynyt itsenäiseksi globaaliksi suunnannäyttäjäksi yrittäjyysopetuksen saralla.

AVP-ohjelma opettaa yrittäjyyttä käytännönläheisesti. Tarjoamalla opiskelijoille inspiraatiota, osaamista ja verkostoja, AVP-ohjelma auttaa opiskelijoita kehittämään uutta liiketoimintaa joko startup-yrityksissä tai olemassa olevissa organisaatioissa. Jo noin 3500 opiskelijaa on suorittanut AVP-ohjelman opintoja vuodesta 2012 lähtien.

Aalto-yliopiston toiminta yrittäjyyden alalla on tunnustettu maailmanlaajuisesti. MIT-yliopisto on arvioinut Aallon yrittäjyysekosysteemin yhdeksi viidestä nousevasta tähdestä maailmassa.

”AVP-ohjelman korkea taso ja samalla suomalaisen startup-kentän vahvuudet mahdollistavat AVP-ohjelman kasvun maailman johtavaksi yrittäjyyskoulutusohjelmaksi”, Lauri Järvilehto sanoo.

AVP-ohjelma tukee yrittäjähenkisten opiskelijoiden keskeisten yrittäjätaitojen oppimista käytännössä. Yrittäjyysekosysteemien maailmanlaajuisen kilpailutilanteen vuoksi tarvitaan jatkuvia ponnisteluja osaamisen uudistamiseksi ja uusien yrittäjien innoittamiseksi ja kouluttamiseksi.

AVP-ohjelman opiskelijat ovat aktiivisesti perustaneet myös omia yrityksiään, kuten mielenterveysalan startup-yritys Meru Health. Menestyksekkään satelliittiyhtiön perustajan Rafael Modrsewskin mukaan Iceye-yritystä ei olisi olemassa ilman AVP-ohjelmaa.

Lisätietoja:

AVP-ohjelma (Alto Ventures Program)

Lauri Järvilehto
Työelämäprofessori, AVP-ohjelman johtaja
Aalto-yliopisto
puh. 040 7709771

Kalle Airo
AVP-ohjelman johtaja
Aalto-yliopisto
puh. 050 4096241

Sinipaitainen nainen, jolla on lyhyet tummat hiukset ja tummasankaiset silmälasit
Nimitykset Julkaistu:

Työelämäprofessori Pia Hannukainen: ”Uskon muotoilun voimaan jatkossakin”

Hannukaisen mielestä on tärkeää, että yrityksissä on osaavia muotoilijoita ja muotoilijoiksi valmistuvilla riittävä osaaminen työelämän tarpeisiin.
Two African women working on a project
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Yrittäjyyden sisällyttäminen metsä- ja maatalouskoulutukseen on ratkaisevan tärkeää Afrikalle

Apulaisprofessori Patrick Shulist kehittää yrittäjyyskoulutusta yhdessä afrikkalaisten kumppaneiden kanssa.
Vili Lehdonvirta, kuva:Mikko Raskinen, Aalto-yliopisto
Nimitykset Julkaistu:

Vili Lehdonvirta: Digitaalinen maailma ei ole erillinen ulottuvuus jossain bittiavaruudessa

Vili Lehdonvirta on aloittanut professorina Aallon tietotekniikan laitoksella. Hän jatkaa puolikkaalla työajalla Oxfordin yliopiston Internet-instituutissa.
Ohto Pentikäinen
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Alumni Ohto Pentikäinen: Ongelmia voi kuka tahansa keksiä, mutta ne, jotka osaavat ratkaista niitä luovasti, ovat kuumaa valuuttaa paremman bisneksen rakentamisessa

Alumnimme Ohto Pentikäinen on lapsuudesta saakka ollut yrittäjähenkinen. Yläasteella hän perusti välipalakioskin ja lukiossa virallisesti ensimmäisen firmansa. Opintojen ohella montaa projektia ja firmaa pyörittänyt Ohto painottaa yrittäjyyden olevan hänelle ensisijaisesti työkalu, jonka avulla ratkaista ongelmia.