Aallon uusi First Time Manager -koulutus tarjoaa kattavat eväät aloittelevalle esihenkilölle

Noin puolen vuoden mittainen koulutus opettaa osallistujia reflektoimaan omaa johtajuuttaan. Tärkeintä on hahmottaa omaa esihenkilötyötään ja muodostaa toimivia työskentelytapoja jatkoa varten.
People with laptops having a meeting around a table.
Kuva: Otso Alasko

Esihenkilötyö ja tiimien tai projektien luotsaaminen vaatii monenlaisia taitoja, jotka useimmiten opitaan käytännön työn ja kokemuksen kautta. Työelämässä on kuitenkin paljon alanvaihtajia, vastavalmistuneita ja muita osaajia, jotka ovat vasta aloittamassa uraansa esihenkilönä, tiiminvetäjänä tai projektipäällikkönä.

Millaisia asioita ensimmäistä kertaa tällaisessa vastuutehtävässä työskentelevän henkilön tulisi osata?

Tähän kysymykseen Aalto-yliopistossa lanseerattu First Time Manager -koulutusohjelma pyrkii tarjoamaan vastauksia. Puolen vuoden mittainen työpajoihin, henkilökohtaisiin välitehtäviin ja ryhmätyöskentelyyn perustuva ohjelma tukee monipuolisesti osallistujien kehittymistä esihenkilötyössä.

”Koulutusinvestointi kasvaa korkoa, kun työpaikan asiat ovat kunnossa”

Idea First Time Manager -koulutukseen tuli alun perin Aallon alumneilta, josta se eteni pilotiksi vuonna 2020. Koulutus osoittautui hyödylliseksi ja sitä jatkettiin Tekniikan Akateemiset TEK ry:n kautta 120 osallistujalle. Nyt se on tarjolla kaikille osana Aalto-yliopiston elämänlaajuisen oppimisen tarjontaa.

First Time Managerin aikana käsitellään johtamiseen liittyviä aiheita eri näkökulmista ja pohditaan oman johtajuuden ja esihenkilötyön visiota. Kun koulutus on tarpeeksi pitkä, sen aikana tarjoutuu myös aidosti aikaa ja mahdollisuuksia pohtia omaa esihenkilötyötä.

”Koulutuksessa opetetaan ajattelemaan ja reflektoimaan omaa tilannetta työpaikalla. Ei edetä pelkät työkalut edellä, vaan halutaan rakentaa pohja ja periaate, jota voidaan sitten soveltaa niiden työkalujen avulla”, sanoo kouluttaja, yliopistonlehtori Jari Ylitalo.

Ylitalo korostaa, että on tärkeää rakentaa työpaikalle jatkuvan oppimisen kulttuuri ja varmistaa, että tukitoimet uudelle esihenkilölle ovat kunnossa.

”Kurssit ovat hyödyllisiä, mutta ne eivät yksistään riitä, vaan työpaikoilla tarvitaan jatkuvaa käytänteiden ja kulttuurin kehittämistä ja ylläpitoa. Koulutuksen jälkeen aiheista kannattaa keskustella työkavereiden kesken. Myös muista tukitoimista, kuten mentorointi- ja tukihenkilötoiminnasta, täytyy pitää huolta. Koulutusinvestointi alkaa kasvaa korkoa, kun työpaikan asiat ovat myös kunnossa.”

Valmennus ei tarjoa suoria vastauksia siihen, kuinka voisit olla upea pomo, vaan se antaa sinulle työkaluja kehittää itseäsi sitä kohti.

First Time Manager -koulutuspilotin osallistujapalaute

Seuraava toteutus tulossa syksyllä

Seuraava First Time Manager -toteutus käynnistyy 14.9.2023 ja jatkuu kevääseen 2024 saakka. Ilmoittautuminen seuraavaan toteutukseen on jo käynnissä ja ennakkoilmoittautujan etuhinta on voimassa 31.5.2023 saakka.

Jos samasta organisaatiosta on useita kiinnostuneita osallistujia, koulutus on mahdollista saada alennettuun ryhmähintaan. Kysy lisää! Yhteystiedot löytyvät koulutuksen sivuilta.

Henkilö istuu merinäkoalan edessä kuulokkeet päässä ja selaa tablettia hymyillen

Elämänlaajuinen oppiminen

Aalto-yliopiston elämänlaajuisen oppimisen tarjonta auttaa sinua kehittämään osaamistasi alati muuttuvassa ympäristössä.

Image from remote site: www.aaltoee.fi

First Time Manager – asiantuntijasta esihenkilöksi (ulkoinen linkki)

Koulutus on tarkoitettu ensimmäistä kertaa esihenkilönä työskenteleville ammattilaisille.

Uutisia elämänlaajuisesta oppimisesta Aallossa

Olli Ikkana in Otaniemi, photo by Lasse Lecklin.

Bioinspiroituja värejä ja olosuhteisiin sopeutuvia materiaaleja – Professori Olli Ikkalan kolmas EU-hanke pohjaa eläviin systeemeihin

Teknillisen fysiikan professori Olli Ikkala on saanut kolmannen kerran Euroopan tutkimusneuvoston Advanced Grant -rahoituksen. Rahoituksen suuruus on 2,5 miljoonaa euroa, ja hanke kestää viisi vuotta.
Olli Ikkala ja Esa Saarinen
Yliopisto Julkaistu:

Olli Ikkala ja Esa Saarinen löysivät barokkimusiikista ja luennoimisesta yhteisen sävelen

Kohdatessaan Olli Ikkala ja Esa Saarinen keskustelivat uruista ja luentojen tunnelmasta.
Koristeellinen kuva.
Opinnot Julkaistu:

FITechin kesän kurssitarjonta on julkaistu ja ilmoittautuminen on käynnissä!

Haku FITechin kesän kursseille käynnistyi tänään 4.4.2024. Tarjolla on yli 100 kurssia aiheista energiavarastointi, tietoliikennetekniikka, tietotekniikka, vetytalous ja tuulivoima.
Nuoria työskentelemässä Aalto-yliopisto Juniorin labrassa
Yliopisto Julkaistu:

Aalto-yliopisto Junior tavoitti ennätykselliset 31 000 lasta ja nuorta viime vuonna

Aalto-yliopisto Juniorin vuosi oli jälleen ennätyksellinen. Lue mitä tapahtui Juniorin toiminassa vuonna 2023.

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.