Aallon tukema Startup Sauna tuo kasvuyrityksiä Suomeen

Kuukauden mittaiseen kiihdyttämöohjelmaan osallistuu entistä kansainvälisempi alkuvaiheen yritysten joukko.
IDBM-ohjelman opiskelijat esittelevät kurssitöitään Startup Saunalla maaliskuussa 2013.

Startup Sauna on vuonna 2010 perustettu kiihdyttämöohjelma Pohjois- ja Itä-Euroopan lupaavimmille uusille kasvuyrityksille. Ohjelmaa järjestetään kaksi kertaa vuodessa Aalto-yliopiston kampusalueella. Toiminnan taustalla on Startup-säätiö, ja toimintaa on ollut tukemassa Aalto-yliopisto sekä mm. Teknologiateollisuus, Sitra ja Tekes.

Nyt kymmenettä kertaa järjestettävään kuukauden mittaiseen kiihdyttämöohjelmaan osallistuu entistä kansainvälisempi alkuvaiheen yritysten joukko - tiimejä tulee yhteensä 13:sta eri maasta. Joukossa on edustettuna startupeja aina Etelä- Koreasta, Keniasta ja Libanonista saakka.

Kiinnostus ohjelmaa kohtaan on ollut tänä vuonna suurempaa kuin koskaan aiemmin. Kevään ja syksyn Startup Saunaan haki yhteensä 781 yritystä, joista mukaan ohjelmaan otettiin 4,5 prosentin kärki.

Nyt alkaneeseen ohjelmaan osallistuu 19 lupaavaa tiimiä. Esimerkisi TotoHealth (Nairobi, Kenia) rakentaa tekstiviestipohjaista neuvolasovellusta lapsikuolleisuuden vähentämiseksi kehitysmaissa. Modti (Joensuu, Suomi) tekee ohjelmoitavaa 3D-pintaa sekä Ki (Beirut, Libanon) usb-tikkua, joka pitää huolta käyttäjän kaikista salasanoista.

Startup Saunan nelivuotisen historian aikana kiihdyttämöohjelmaan hakeneita yrityksiä on ollut yli 2 600, joista yli 1 100 on saanut valmennusta ympäri maailmaa järjestetyissä paikallisissa tapahtumissa. Startup Saunasta on valmistunut tähän päivään mennessä 126 yritystä, jotka ovat nostaneet yhteensä 29 miljoonaa euroa ulkopuolista rahoitusta.

Lisätietoa Startup Saunan toiminnasta (startupsauna.com)
Seuraa ohjelman etenemistä Startup Saunan blogista (startupsauna.com)

Kuva: Aalto-yliopisto/Mikko Raskinen

 

Lisää tästä aiheesta

School of Business Alumni Ambassador Markus Helaniemi
Yhteistyö Julkaistu:

Alumnisuurlähettilään tarina: Markus Helaniemi

”Kauppatieteellisen koulutuksen ansiosta ymmärrän asiakkaan tilanteita ja haasteita juuri yrityksen näkökulmasta ja tiedän, miten asiakasta voi parhaiten auttaa”, sanoo alumnisuurlähettiläämme Markus Helaniemi. ”Kauppatieteellisen erityisosaamisen lisäksi yleistietoa ja laajaa ymmärrystä maailmasta ja yhteiskunnasta tulisi myös korostaa.”
Kuva: Sanna Lehto
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Miten katkaista haavoittuvaisuusketju

Claudia Garduño ja AaltoLAB Mexico selvittivät, kuinka empatian, tiiviin kuuntelemisen ja muotoiluajattelun avulla voidaan löytää alkuperäisyhteisön keskeisimmät ongelmat.
Karin Krokfors, kuva: Sanna Lehto
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

"Meidän on katsottava menneisyyteen voidaksemme suunnitella tulevaisuuden rakennuksia”

Arkkitehti Karin Krokforsin mielestä rakennukset olisi suunniteltava ajan myötä mukautuviksi. Ja menneisyydestä löytyy paljon esimerkkejä, joista voimme ottaa oppia.
New York_June 2019
Yhteistyö, Yliopisto Julkaistu:

Uudet biomateriaalit ja niiden mahdollisuudet markkinoilla kiinnostavat Yhdysvalloissa

Voidaanko biopohjaisilla materiaaleilla korvata muovia teollisessa mittakaavassa? Voiko ympäristöystävällinen tekstiilituotanto olla kannattavaa?
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu