Aallon sisäinen projektiryhmä tuotti rahoituksen kandidaattikurssille videosarjan arvonmäärityksestä

Videoprojektin tavoitteena on nostaa entisestään opetuksen tasoa ja lisätä vuoropuhelua Kauppakorkeakoulun ja liike-elämän välillä.
Opiskelijat nojaavat pöytään ja katsovat jotain kannettavalta tietokoneelta

Kauppakorkeakoulun rahoituksen laitoksen Associate Professor Elias Rantapuska on tutustunut flipped classroom -opetusfilosofiaan, jossa opiskelijat työstävät annettuja materiaaleja etukäteen ennen luennoille tulemista, ja hän käyttää sitä jonkin verran opetuksessaan. Arvonmääritys puolestaan on aihealueena rahoituksen opinnoissa erittäin käytännönläheinen ja moni lähestymistapa on puolustettavissa muutenkin kuin puhtaan rahoitusteorian pohjalta. Rantapuska huomasikin, että hän haluaisi yhdistää ”flippaamisen” ja arvonmäärityksen. Pian tämän oivalluksen jälkeen Elias Rantapuska oli jo ideoimassa yhdessä suunnittelija Henri Blomsterin kanssa videosarjaa kanditason rahoituksen aineen Capstone: valuation -kurssille. Videoilla haastatellaan työurallaan eri vaiheissa ja rooleissa olevia ammattilaisia, jotka ovat tekemisissä käytännön arvonmäärityksen kanssa. Heiltä kysytään, miten he tekevät arvonmääritystä käytännössä.

”Haastattelin yhdeksää eri rooleissa toimivaa jo kannuksia hankkinutta asiantuntijaa, joiden joukossa oli edustaja mm. teollisuusyrityksestä, investointipankista, private equity -sijoittaja, businessenkeli ja liikkeenjohdon konsultti. Tämän jälkeen projektitiimimme koosti haastatteluista temaattisia lyhyitä videoita, joissa eri asiantuntijoiden näkemyksiä tuli esiin ikään kuin vuoropuheluna”, Henri Blomster kertoo.

Erinomaista lisämateriaalia, joka ei kuitenkaan korvaa ihmisten välistä vuoropuhelua

Projektin tarkoituksena oli tuottaa videomateriaalia arvonmäärityksen ”tieteestä ja taiteesta” MyCourses-oppimisympäristöön kandiopiskelijoiden loppuvaiheen kurssille. Videoita jaetaan opiskelijoille flipped classroom -ajatuksella eli opiskelijat voivat katsoa niitä silloin, kun haluavat. Videot täydentävät varsinaisia luentoja ja ovat erinomaista materiaalia asiasta kiinnostuneille.

Elias Rantapuskan mukaan lyhyet videot ovat mielenkiintoinen kanava tiedon jakamiseen, sillä kaupallisten videonjakelualustojen kautta on syntynyt ihmisten tapa katsoa lyhyitä pätkiä varsinkin mobiililaitteilta paikasta riippumatta.

”Videot sopivat parhaiten opetukseen silloin, kun käsiteltävä asia on puristettavissa tiiviiseen muotoon. Yliopiston arvonlisä syntyy kuitenkin siitä, että ihmiset ajattelevat, kohtaavat ja viestivät toisilleen. Video ei korvaa täydellistä opetustuokiota, joka syntyy ihmisten välisestä vuorovaikutuksesta”, Rantapuska sanoo.

Osaavalla tiimillä kohti selkeää päämäärää

Elias Rantapuska kertoo videoprojektin työstämisestä, että avainasemassa ennen projektin aloittamista oli rakentaa selkeä visio siitä, mitä tarkalleen ottaen halutaan tehdä, millainen lopputuloksen tulisi olla ja kenen apua projektissa tarvitaan.

”Tässä projektissa näkökulma oli suomalainen, sillä haastattelemamme asiantuntijat työskentelivät Suomessa. Nyt kun projekti meni hyvin, ajattelen, että olisi ehkä ollut mielenkiintoista lisätä aiheeseen hieman kansainvälistäkin näkökulmaa tekemällä muutama haastattelu esimerkiksi Lontoossa. Jos olisimme tehneet niin, olisimme samalla voineet vertailla arvonmäärityksen käytäntöjä yli rajojen. Kaikkien isompien arvonmääritystä vaativien tapausten, kuten yrityskauppojen arvonmääritys, tehdään kuitenkin valtaosin Suomen ulkopuolella”, Rantapuska kertoo.

Projektiryhmän muodostivat lahjakkaat ja asialle omistautuneet Aallon kollegat, joita Rantapuska kiittää lämpimästi heidän suuresta työpanoksestaan.

”Henri Blomster teki videoiden haastattelut ja niiden sisällöllisen leikkauksen. Saimme paljon apua Aalto Studios -yksikön ihmisiltä. Videot kuvasi oppimispalveluiden ICT-asiantuntija Kalle Kataila,jolla on paljon kokemusta erilaisten videoiden tuottamisesta opetuksen tueksi. Videoiden teknisestä editoimisesta vastasi Sofia Bonds. Tuotannosta vastasivat Helena Bäckman ja Yulia Guseva.”

Linkki videoihin:

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Mikkelin kampuksen alumnit juhlistivat International Business -ohjelman 35-vuotista olemassaoloa

Yli 200 BBA-/BScBA-ohjelman alumnia saapui juhliin Kauppakorkeakoululle Otaniemeen.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Visuaalisen viestinnän muotoilun opiskelijat ja professori palkittiin Vuoden Huiput -gaalassa, jossa juhlittiin parasta suomalaista luovaa suunnittelua.
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.