Aallon perhepäivässä viihdyttiin tekoälyn parissa

CEST-tutkimusryhmä järjesti interaktiivisen molekyylipelin Aallon perhepäivässä
A group of people including children sitting around desks with monitors
CEST-tutkimusryhmän jäsenet J. Järvi ja P. Rinke esittelemässä peliään.
Photo showing 2 children with 2 CEST researchers at monitors
P. Rinke, J. Järvi, Jon (7 vuotta) ja Elvi (5 vuotta) Do it like the BOSS -pelin äärellä.

Computational Electronic Structure Theory -tutkimusryhmä osallistui Aallon perhepäivään 10.9.2022 interaktiivisella ”Do it like the BOSS” -pelillään. Ryhmän johtaja professori Patrick Rinke, tutkijatohtori Jari Järvi ja entiset CEST-jäsenet professori Milica Todorovic ja tohtori Lauri Himmanen olivat suunnitelleet aktiviteetin, joka kannustaa kaikkia lapsista aikuisiin tutkimaan tavallista biologista molekyyliä, aminohappo alaniinia.

Pienestä koostaan huolimatta alaniini voi esiintyä 13 eri muodossa sen kemiallisten siteiden rotaation perusteella. ”Do it like the BOSS” -molekyylipelissä pelaajien piti pyörittää alaniinien sidoksia kosketusnäytöllä ja etsiä molekyylin alhaisin energiatila. Sitten pelaajat pystyivät rakentamaan omat alaniinimolekyylinsä värillisistä polystyreenenipalloista tai jopa suunnittelemaan uudet, täysin omanlaisensa molekyylit. CEST on rakentanut BOSS (Baynesian Optimization Structure Search) -nimisen työkalun vastaavan prosessin aikaansaamikseksi tosielämässä. BOSS tunnistaa alhaisimmat energiatilat eri molekyyleissä ja järjestelmissä nopeasti ja tehokkaasti.

Aallon perhepäivä oli hauska kokemus sekä peliä isännöiville tutkijoille että yleisölle — kaikenikäisiä ihmisiä kävi kokeilemassa molekyylinrakennustaitojaan pelin parissa. Rinke ja Järvi suunnittelevat jo seuraavaa yleisölle suunnattua aktiviteettiaan.

For more details contact

Aalto_University_staff_campus_bikes_2-5-2013_photo_Mikko_Raskinen
Kampus Julkaistu:

Pyörävarkaudet lisääntyneet kampuksella – muista lukita pyöräsi kunnolla

Kevään myötä pyörävarakaudet Aalto-yliopiston kampuksella ovat kasvaneet.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.
Vuoden 2023 kunniatohtorit
Palkinnot ja tunnustukset, Mediatiedotteet Julkaistu:

Viisi uutta tekniikan kunniatohtoria Aaltoon 2024

Kunniatohtorit vihitään juhlallisessa tohtoripromootiossa kesäkuussa.