Aallon opiskelijat palkittiin kansainvälisessä C4Bi-kilpailussa

Kilpailussa hyödynnettiin uutta Creativity Audit -työkalua, jolla yritysten luovuus vertautuu huippuravintolan menetelmiin.
Team Barsinkiin kuuluivat Leo Josephy, Matti Karjalainen ja Harri Konola Aalto-yliopistosta sekä Rei Kondo, Chris Theis ja Pablo Angoso ESADEsta. Kuva: ESADE

Aallon ja ESADE-yliopiston opiskelijoiden yhteistiimi, Team Barsinki, vei voiton C4Bi-innovaatiokilpailussa Barcelonassa 18. marraskuuta. Tänä vuonna kolmatta kertaa järjestettyyn kilpailuun osallistui opiskelijoita ESADEsta, UC Berkeleysta, Copenhagen Business Schoolista ja Aalto-yliopistosta.

Yli 60 osallistujan joukosta finaaliin karsiutuneen tiimin tehtävänä oli ideoida uutta liiketoimintaa teknologiayritys HP:lle Creativity Audit -työkalun avulla.

”Tiimimme ehdotus sisälsi konkreettisia kehitysideoita HP:n strategiaan. Esimerkiksi luovan prosessin roolia voisi vakinaistaa, työntekijöiden vapautta hyödyntää paremmin ja lisätä asiakaskokemukseen palautteenantoa”, kertovat kilpailuun osallistuneet Leo Josephy ja Harri Konola.

Valintaperusteena voittoon oli tiimin ideoiden laatu, tiimityön tehokkuus ja sujuvuus sekä itse idean esittäminen.

Huippukokki menetelmän taustalla

Ferran Adriàn elBulliFoundation osallistui kilpailun järjestämiseen yhdessä ESADE-yliopiston kanssa. Kuva: ESADE

Kilpailun raatiin kuului Creativity Auditin kehittäjä, huippukokki Ferran Adrià. Työkalun ideana on hyödyntää yritysten toiminnassa gastronomian prosesseja, joilla esimerkiksi uusien ruokalajien jatkuva kehittäminen on mahdollista.

”Monesti business-ajattelu lähtee tehokkuudesta, mutta miksei yritystoiminnassa voisi olla yhtä paljon kyse luovuudesta”, sanoo Harri Konola.

"Prosesseja optimoimalla ja tehokkuutta lisäämällä voidaan saavuttaa vain marginaalisesti laskeva taloudellinen hyöty. Kuitenkin ainoastaan todellisilla disruptiivisilla innovaatioilla voidaan nousta markkinajohtajan asemaan", komppaa kolmas tiimiläinen Matti Karjalainen.

Kilpailusta saadun tunnustuksen lisäksi tiimille jäi käteen mielenkiintoinen oppimiskokemus sekä uusia verkostoja ja tiimikavereita eri puolilta maailmaa.

”Ehdottomasti suosittelemisen arvoinen kokemus - yksi parhaista koko opiskelun aikana”, tiimiläiset toteavat.

kukka-asetelma
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.
Vuoden 2023 kunniatohtorit
Palkinnot ja tunnustukset, Mediatiedotteet Julkaistu:

Viisi uutta tekniikan kunniatohtoria Aaltoon 2024

Kunniatohtorit vihitään juhlallisessa tohtoripromootiossa kesäkuussa.