Uutiset

Aallon opiskelijat kehittivät Väestöliiton ja Naisten Linjan digipalveluita

Opiskelijatöiden seurauksena syntyivät muun muassa Väestöliiton etäsuhdesivusto ja Naisten Linjan jäsenhankintaan tähtäävä Instagram-kampanja.

Professori Risto Sarvas vastaa Informaatioverkostojen Digital Service Design ja Growth Hacking –kursseista. Jälkimmäistä opettaa Columbia Road -yritys, jossa työskentelee useita informaatioverkostojen ohjelman alumneja. Kursseilla käsitellään nykyaikaisia tapoja soveltaa viestintää, digikanavia, sosiaalista mediaa, asiakaskeskeisyyttä ja strategista ajattelua. Opiskelijoiden kurssitöissä yhdistyvät teknologinen, liiketoiminta- ja suunnitteluosaaminen.

”Kurssi tuo yhteen opiskelijat, yritykset, alumnit ja kolmannen sektorin järjestöt, ja seurauksena on merkityksellinen ja yhteiskunnallisestikin tärkeä yhteistyö. Moni opiskelija ja valmistunut pohtii oman työn merkitystä ja panosta yhteiskunnassa. Siksi on tärkeää, että yritysten lisäksi opiskelijat pääsevät tekemään yhteistyötä myös kolmannen sektorin kanssa. Siten he pääsevät kokemaan, miten omalla osaamisella voi parantaa maailmaa”, kertoo Risto Sarvas.

Kursseille osallistui järjestöistä Väestöliitto, Naisten Linja ja Kotitalousopettajien Liitto. Palvelumuotoilukurssilla opiskelijat suunnittelivat Väestöliiton etäsuhteita koskevan verkkosivuston strategiaa, palveluita ja markkinointia.

“Parisuhdepalveluista osa oli jo olemassa, mutta niihin lisättiin Aalto-yhteistyön pohjalta etäsuhdekomponentti. Etäsuhteissa elävä suuri joukko nuoria aikuisia tarvitsee tietoa, tukea ja vertaistukea sekä palveluita parisuhteidensa vahvistamiseksi. Kurssiyhteistyö onnistui erinomaisesti", kertoo Väestöliiton psykoterapeutti Heli Vaaranen.

Yhteistyö Väestöliiton kanssa alkoi opiskelijoiden suunnittelemalla ja toteuttamalla koko maan kattavalla nettikyselyllä ja haastatteluilla, joiden avulla saatiin paljon lisätietoa etäsuhteista.

”Etäsuhteissa on sudenkuoppansa ja siten palvelutarpeensa, esimerkiksi etäpariskunnan yhteen muutto on yksi kriisin paikka. Kyseessä on kuitenkin kaksi itsenäisesti elänyttä ihmistä ja kaksi erilaista maailmaa. Kyselyn perusteella he toivovat erityisesti vertaistukea sekä tietoa muiden etäpariskuntien onnistumisista ja epäonnistumisista”, Heli Vaaranen lisää.

Kuva: Naisten Linja.
Kuva: Naisten Linja.

Yhteistyö Naisten Linjan kanssa tähtäsi jäsenhankinnan kehittämiseen – sekä varsinaisten että kannatusjäsenten määrän lisäämiseen.

”Toteutimme opiskelijoiden kanssa yhteistyössä kolme lyhyttä sosiaalisen median kampanjakokeilua. Instagram-tarinat toteutettiin tammi-maaliskuussa ja kolmannessa, maaliskuun kampanjassa, hyödynnettiin ystävänpäivänä ja naistenpäivänä hyvin toimineita sisältöjä”, kertoo Naisten Linjan viestinnän suunnittelija Ada Kairavuori.

Jäsenhakemusten määrä lisääntyi jokaisen kokeilun jälkeen, ja niiden lisäksi Naisten Linja sai myös uusia vapaaehtoistyöhakemuksia ja kymmeniä uusia seuraajia Instagramissa.

”Nopeat kokeilut muuttivat meidän tapaa toimia ja antoivat uutta puhtia sosiaalisen median viestintään. Tulemme jatkamaan näitä pienen budjetin ja nopean reagointiajan kampanjoita. Aina ei tarvita vuosikausien suunnittelua”, Ada Kairavuori sanoo.

Kaikki kampanjasisältö oli opiskelijoiden suunnittelemaa, joskin tiiviissä yhteistyössä Naisten Linjan kanssa.

”Opiskelijat ymmärsivät heti, minkälaista visuaalista kuvastoa haluamme käyttää. Olemme vaikeiden aiheiden kanssa tekemisissä, mutta haluamme tukea toipumista. Opiskelijat tajusivat tämän heti ja saivat vapaat kädet toteutuksen kanssa”, Ada Kairavuori lisää.

Kurssin aikana opiskelijat kävivät järjestöjen toimistolla, ja järjestöjen edustajat osallistuivat puolestaan luennoille ja loppuseminaariin.

”Sekä etäsuhdepalvelut että naisiin kohdistuva väkivalta nousivat teemoina vahvasti esiin koronakriisin aikana. Opiskelijoiden tekemä työ oli vielä merkityksellisempää ja ajankohtaisempaa kuin alkuvuodesta osattiin odottaa”, Risto Sarvas sanoo.

Lisätietoa:

Väestöliiton etäsuhdekysely: Nuorten aikuisten etäsuhde - kerro, jaa, anna vertaistukea!

Naisten Linja: Liity jäseneksi

  • Päivitetty:
  • Julkaistu:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Uusi suositus: tohtoriopiskelijoiden suunnitelmat (THOPS) keskusteluun kahdesti vuodessa

Tohtoriopiskelijoita ja vastuuprofessoreita kannustetaan hyödyntämään My Dialogue -keskusteluiden aikataulua Tohtoriopiskelijan henkilökohtaisen opintosuunnitelman (THOPS) läpikäymiseen.
Learning Centre graphics
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Muistathan huomioida e-aineistojen käyttöehdot

Aalto-yliopiston opiskelijoiden ja tutkijoiden käyttöön on hankittu laaja valikoima elektronisia aineistoja. On kuitenkin hyvä muistaa, että kaikki Aalto-yliopiston oppimiskeskuksen hankkimien aineistojen käyttö on käyttöehtojen alaista.
Ihmisiä tutustumassa Aalto-yliopiston näyttelyyn messuhallissa
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston Bioinnovaatiokeskuksen ja CHEMARTSIN projekteja esillä Dutch Design Weekillä

Aalto-yliopiston näyttely 'Designs for the Material Future' Dutch Design Weekillä tavoitti yhdeksän päivän aikana jopa 10 000 kävijää, sai huomiota kansainvälisessä mediassa ja kiitosta vierailijoilta.
talvinen kuva Otarannasta kaisloineen
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Tohtoriopiskelijoiden vuosiseuranta avoinna 15.12.2025 saakka

Missä vaiheessa olet tohtoriopintojesi ja tutkimuksesi kanssa? Päivitä tilanteesi vastaamalla kyselyyn.