Aallon opiskelijat kehittivät Väestöliiton ja Naisten Linjan digipalveluita

Opiskelijatöiden seurauksena syntyivät muun muassa Väestöliiton etäsuhdesivusto ja Naisten Linjan jäsenhankintaan tähtäävä Instagram-kampanja.

Professori Risto Sarvas vastaa Informaatioverkostojen Digital Service Design ja Growth Hacking –kursseista. Jälkimmäistä opettaa Columbia Road -yritys, jossa työskentelee useita informaatioverkostojen ohjelman alumneja. Kursseilla käsitellään nykyaikaisia tapoja soveltaa viestintää, digikanavia, sosiaalista mediaa, asiakaskeskeisyyttä ja strategista ajattelua. Opiskelijoiden kurssitöissä yhdistyvät teknologinen, liiketoiminta- ja suunnitteluosaaminen.

”Kurssi tuo yhteen opiskelijat, yritykset, alumnit ja kolmannen sektorin järjestöt, ja seurauksena on merkityksellinen ja yhteiskunnallisestikin tärkeä yhteistyö. Moni opiskelija ja valmistunut pohtii oman työn merkitystä ja panosta yhteiskunnassa. Siksi on tärkeää, että yritysten lisäksi opiskelijat pääsevät tekemään yhteistyötä myös kolmannen sektorin kanssa. Siten he pääsevät kokemaan, miten omalla osaamisella voi parantaa maailmaa”, kertoo Risto Sarvas.

Kursseille osallistui järjestöistä Väestöliitto, Naisten Linja ja Kotitalousopettajien Liitto. Palvelumuotoilukurssilla opiskelijat suunnittelivat Väestöliiton etäsuhteita koskevan verkkosivuston strategiaa, palveluita ja markkinointia.

“Parisuhdepalveluista osa oli jo olemassa, mutta niihin lisättiin Aalto-yhteistyön pohjalta etäsuhdekomponentti. Etäsuhteissa elävä suuri joukko nuoria aikuisia tarvitsee tietoa, tukea ja vertaistukea sekä palveluita parisuhteidensa vahvistamiseksi. Kurssiyhteistyö onnistui erinomaisesti", kertoo Väestöliiton psykoterapeutti Heli Vaaranen.

Yhteistyö Väestöliiton kanssa alkoi opiskelijoiden suunnittelemalla ja toteuttamalla koko maan kattavalla nettikyselyllä ja haastatteluilla, joiden avulla saatiin paljon lisätietoa etäsuhteista.

”Etäsuhteissa on sudenkuoppansa ja siten palvelutarpeensa, esimerkiksi etäpariskunnan yhteen muutto on yksi kriisin paikka. Kyseessä on kuitenkin kaksi itsenäisesti elänyttä ihmistä ja kaksi erilaista maailmaa. Kyselyn perusteella he toivovat erityisesti vertaistukea sekä tietoa muiden etäpariskuntien onnistumisista ja epäonnistumisista”, Heli Vaaranen lisää.

Kuva: Naisten Linja.

Yhteistyö Naisten Linjan kanssa tähtäsi jäsenhankinnan kehittämiseen – sekä varsinaisten että kannatusjäsenten määrän lisäämiseen.

”Toteutimme opiskelijoiden kanssa yhteistyössä kolme lyhyttä sosiaalisen median kampanjakokeilua. Instagram-tarinat toteutettiin tammi-maaliskuussa ja kolmannessa, maaliskuun kampanjassa, hyödynnettiin ystävänpäivänä ja naistenpäivänä hyvin toimineita sisältöjä”, kertoo Naisten Linjan viestinnän suunnittelija Ada Kairavuori.

Jäsenhakemusten määrä lisääntyi jokaisen kokeilun jälkeen, ja niiden lisäksi Naisten Linja sai myös uusia vapaaehtoistyöhakemuksia ja kymmeniä uusia seuraajia Instagramissa.

”Nopeat kokeilut muuttivat meidän tapaa toimia ja antoivat uutta puhtia sosiaalisen median viestintään. Tulemme jatkamaan näitä pienen budjetin ja nopean reagointiajan kampanjoita. Aina ei tarvita vuosikausien suunnittelua”, Ada Kairavuori sanoo.

Kaikki kampanjasisältö oli opiskelijoiden suunnittelemaa, joskin tiiviissä yhteistyössä Naisten Linjan kanssa.

”Opiskelijat ymmärsivät heti, minkälaista visuaalista kuvastoa haluamme käyttää. Olemme vaikeiden aiheiden kanssa tekemisissä, mutta haluamme tukea toipumista. Opiskelijat tajusivat tämän heti ja saivat vapaat kädet toteutuksen kanssa”, Ada Kairavuori lisää.

Kurssin aikana opiskelijat kävivät järjestöjen toimistolla, ja järjestöjen edustajat osallistuivat puolestaan luennoille ja loppuseminaariin.

”Sekä etäsuhdepalvelut että naisiin kohdistuva väkivalta nousivat teemoina vahvasti esiin koronakriisin aikana. Opiskelijoiden tekemä työ oli vielä merkityksellisempää ja ajankohtaisempaa kuin alkuvuodesta osattiin odottaa”, Risto Sarvas sanoo.

Lisätietoa:

Väestöliiton etäsuhdekysely: Nuorten aikuisten etäsuhde - kerro, jaa, anna vertaistukea!

Naisten Linja: Liity jäseneksi

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.