Uutiset

Aallon opiskelijat kartoittivat Nokian tekoälyhankkeita ja virtuaalista osaajaverkostoa

Kahden Nokian hankkeen lisäksi opiskelijat tekivät Designing Adaptive and Creative Organizations -kurssilla yhteistyötä muun muassa Wärtsilän, Osuuspankin, Tiedon ja Fortumin kanssa.
Photo: Unto Rautio
Photo: Unto Rautio

Aalto-yliopiston kurssilla Designing Adaptive and Creative Organizations on tavoitteena soveltaa organisaatioiden suunnittelun teoreettisia viitekehyksiä yritysten omiin hankkeisiin. Tuotantotalouden laitoksella on pitkät perinteet yritysyhteistyöstä, ja maisteritason kurssilla on tavoitteena auttaa yrityksiä ratkaisemaan haasteita, ja samalla antaa opiskelijoille mahdollisuus kehittää osaamista ja kokemusta. Professori Marina Biniari vastaa kurssista, ja tohtorikoulutettava Lauri Pietinalho taas vastaa yrityshankkeiden onnistumisesta.

”Kurssilla teoria yhdistyy yrityselämän haasteisiin, ja tällä kurssilla keskityimme erityisesti haasteisiin, joita saattaa seurata digityökalujen tai –strategian soveltamisesta. Toisinaan yhteistyö jatkuu opiskelijoiden ja yritysten välillä kurssin jälkeen esimerkiksi harjoittelun tai lopputyön merkeissä”, kertoo Marina Biniari.

Opiskelijat tekivät keväällä 2020 kurssiyhteistyötä muun muassa Nokian, Wärtsilän, Osuuspankin, Tiedon ja Fortumin kanssa.

Solution Manager Pauliina Erätuuli edusti kurssilla Nokiaa tuoden opiskelijaryhmälle yrityksen tekoälyhankkeet kartoitettaviksi. Tavoitteena oli saada opiskelijoilta ulkopuolista näkemystä tekoälyyn liittyvistä kehityshankkeista ja niihin liittyvän tiedon hyödyntämisestä organisaation toiminnan tehostamiseksi. Opiskelijat tekivät haastatteluja Nokia Software -divisioonassa datatieteen, tuotehallinnan ja –kehityksen parissa.

”Olin tosi positiivisesti yllättynyt yhteistyöstä opiskelijoiden kanssa. Vaikka heillä ei ollut kokemusta konsultoimisesta, he pääsivät aiheeseen hyvin kiinni. Työn jälki oli hyvää kautta linjan ja heidän kanssaan oli ilo tehdä yhteistyötä.”

Pauliina Erätuulen kanssa työskentelivät opiskelijat Mazen Bahaa-El-Din, Angélica Méndez Reyes, Juho Valkola ja Rasmus Hakala. Opiskelijat ja myös Pauliina Erätuuli kokivat lisäarvoa ja uusia ehdotuksia syntyneen muun muassa teorian soveltamisesta yrityksen tilanteeseen.

Johanna Reunasen, Nokian Softwaren Agile Transformation Lead, vastuulla olevassa hankkeessa opiskelijat pääsivät analysoimaan ja kehittämään kymmeniä erikoisosaajia käsittävän globaalin virtuaalisen osaajaverkoston (Lean-Agile Center of Excellence) toimintaa. Haastatteluja tehtiin Nokian kotimaan toimintojen lisäksi etänä muun muassa Intiaan ja Yhdysvaltoihin.

”Opiskelijat saivat haastatteluista esiin hyviä löydöksiä, esimerkiksi miten kommunikointia voitaisiin kehittää ja standardisoida tai miten virtuaalista osaajaverkoston toimintaa tai yhteistyön tapoja voisi kehittää. Toisaalta he löysivät esimerkkejä myös siitä, mikä toimii hyvin, jotta hyviä käytäntöjä voidaan laajentaa.”

Nokian virtuaalista osaajaverkostoa kartoittivat opiskelijat Afnan Ahmed, Clément Gobin, Aleksandr Nariadchikov, Leonidas Karavanas Papadimos ja Severi Huuki. Ryhmä oppi erityisesti, kuinka kommunikoida yrityksen edustajien kanssa sekä tehdä selkeitä ja ytimekkäitä ehdotuksia.

”Haastatteluissa saatiin kaikkien ääni kuuluviin. Parannusehdotuksissa oli hyvää luokittelu lyhyeen, keskipitkään ja pitkään tähtäimeen, jolloin on helpompaa nähdä mihin kannattaa ensin keskittyä”, Johanna Reunanen sanoo.

Kevään koronatilanne ei juurikaan vaikuttanut kurssin toteutukseen eikä yritysprojektien laatuun tai edistymiseen. Yritysten projektivastaavien ja työntekijöiden joustava asenne mahdollisti datan oikea-aikaisen keräämisen. Marina Biniari myös valmensi jatkuvasti kaikkia opiskelijaryhmiä projektien valmistumiseen saakka.

Aalto-yliopiston strategisia yrityskumppaneita ovat Nokia, Saab, ABB ja Neste. Seuraava Designing Adaptive and Creative Organizations -kurssi toteutetaan alkukeväästä 2021.

Lisätietoja: 

Designing Adaptive and Creative Organizations – kurssi

Tutustu Aallon muihin opintoprojektikursseihin

Yrityssuhteiden tiimin yhteystiedot löydät täältä

 

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Vihreällä kuvitustaustalla kuva Eeva Vilkkumaasta ja seminaarin otsikko
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

”Kun kova data ei riitä – asiantuntijalähtöiset mallit strategiatyössä”

Koronakriisin myötä strategisen ennakoinnin ja muutoskestävyyden merkitys on korostunut yrityksissä. Epävarmuuden hahmottamiseen ja strategian jatkuvaan päivittämiseen etsitään uusia menetelmiä ja lähestymistapoja.
Groups of students sitting in work lounge inside the School of Business / Photo by Aalto University, Mikko Raskinen
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Kannattaa tehdä asioita, joista pitää – eikä jotain, mitä täytyy tehdä

Alumnit ja opiskelijat keskustelivat urapoluista, työelämästä ja opinnoista 18.11. järjestetyssä Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun ryhmämentorointitilaisuudessa.
Men and women sitting around tables working in groups.
Yhteistyö Julkaistu:

Nokian ja CEMS-ohjelman yhteistyö tuottaa useita strategisia yritysprojekteja joka kevät

CEMS on maailmanlaajuinen yhteisö, jonka Master in International Management -maisteriohjelmassa koulutetaan vastuullisia tulevaisuuden johtajia avoimemman, kestävämmän ja osallistavamman maailman rakentamiseen.
School of Business alumna Minna Kuusisto
Yhteistyö Julkaistu:

Kauppakorkeakoulun alumnitarina: Minna Kuusisto

Taloustieteen alumnimme, Finnfundin ekonomisti Minna Kuusisto on työurallaan kerryttänyt kokemusta niin pankkimaailmasta, kestävän liiketoiminnan konsultoinnista kuin kehitysrahoituksesta. ”Ole utelias ja verkostoidu jo opiskeluaikana ihmisten kanssa, joiden urapolusta olet kiinnostunut. Lähes kaikki ilahtuvat kahvi- tai lounaskutsuista.”