Uutiset

3d-tulostimella voi tehdä koneiden osia, ruokaa – ja vaikka kokonaisen talon

Kaliforniasta palannut professori Jouni Partanen tietää, mitä kaikkea voi tulostaa 3d:llä. Se voi mullistaa tavaroiden tuotannon.

3d-tulostin printtaa vaikka mitä: kuppeja, luun korvikkeita, metallia, koneiden varaosia, kitaroita, lentokoneen siipiä, talon seiniä, koruja, vaatteita – jopa ruokaa. Mitä ei?

”Kudokset ja elimet ovat 3d-tulostukseen liian hienosyisiä. Niitäkin on kyllä yritetty”, sanoo professori Jouni Partanen Aalto-yliopistosta.

Seos sisään ja tavaraa ulos. Onko 3d-tulostin jokin ihmeboksi? Tavaraa kuin tavaraa saa tilauksesta ja vielä räätälöitynä.

Lue alkuperäinen uutinen Helsingin Sanomista.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopisto ravistelee rakentamisen käytäntöjä New European Bauhaus -festivaaleilla Brysselissä

Koko eurooppalaista rakennusalaa kestävään muutokseen kirittävä näyttely Time Out! on esillä Brysselissä 9.–13.4.2024 osana NEB-festivaalia.
Two of the awardees and their robotic arm all holding colorful mugs. Aalto Open Science Award, Honorary mention.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston avoimen tieteen palkinnon 2023 kolmas sija – Älykkään robotiikan ryhmän Robotic Manipulation of Deformable Objects -projekti

Haastattelimme Aallon ensimmäisen avoimen tieteen palkinnon kolmannen sijan saavuttaneita Älykkään robotiikan ryhmän jäseniä.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto panostaa sellututkimukseen edistääkseen siirtymää kohti vähähiilistä taloutta

Useat yliopistot, tutkimusorganisaatiot ja yritykset perustavat uraauurtavan EFP-tutkimusohjelman (Emission Free Pulping) perinteisten sellunvalmistusprosessien uudistamiseksi. Ohjelman teollisen mittakaavan merkityksellisyys edellyttää tutkijoiden ja teollisuuden kansainvälistä yhteistyötä.
Kolme iloista ihmistä verkostoitumassa.
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Monilla suomalaisilla yrityksillä olisi paljon opittavaa japanilaisesta palvelukulttuurista

Tuoreessa tietokirjassa ”Omotenashi – Mitä voimme oppia japanilaisesta vieraanvaraisuudesta?” kerrotaan, millä tavoin luodaan ylivoimainen asiakaskokemus arkisissakin kohtaamisissa.