230 opiskelijaa muokkasi tulevaisuuttaan European Student Assembly:ssä

Tohtorikoulutettava Hatef Hajian edusti Aalto-yliopistoa ja Unite!-yliopistoallianssia European Student Assembly:ssa Strasbourgissa.
Students at the European Student Assembly in Strasbourg 2023.
Kuva: Hatef Hajian

European Student Assembly (ESA) on ruohonjuuritason projekti, joka kokoaa opiskelijoita useimmista Euroopan yliopistoalliansseista keskustelemaan ajankohtaisista asioista, laatimaan poliittisia suosituksia Euroopan tulevaisuutta varten ja ajamaan niitä sidosryhmille ja päätöksentekijöille.

Järjestyksessä toinen European Student Assembly kokosi yhteen 230 opiskelijaa 40 eurooppalaisestayliopistoallianssista ja 30 eri maasta ympäri Eurooppaa. Kilpailullisen hakuprosessin ja intensiivisen verkkopohjaisen valmisteluvaiheen jälkeen opiskelijat kokoontuivat arvokkaaseen ympäristöön Euroopan parlamenttiin Strasbourgiin 31. toukokuuta - 2. kesäkuuta 2023 vaihtamaan ideoita, keskustelemaan kiireellisistä aiheista ja yhteistyössä muokkaamaan Euroopan tulevaisuutta.

Hatef Hajian

Aalto-yliopiston Hatef Hajian oli yksi 12 opiskelijasta, joka edusti Unite!-allianssia. Hatef on tohtorikoulutettava Aalto-yliopiston rakennustekniikan laitoksen sisäilmanlaadun tutkimusryhmässä. "ESAan osallistui ihmisiämonista eri kansallisuuksista, jotka opiskelivat eri eurooppalaisissa yliopistoalliansseissa. Oli kiehtovaa tavata opiskelijoita eri tieteenaloilta, keskustella ajankohtaisista asioista ja laatia poliittisia suosituksia päätöksentekijöille. Parasta kokemuksessani oli keskustella muiden asiantuntijoiden kanssa suositelluista politiikoista ja äänestää parhaiden relevanttien vaihtoehtojen puolesta", kertoo Hatef.

Opiskelijoilla oli mahdollisuus syventyä muun muassa kestävään kehitykseen, inklusiivisuuteen ja digitaalisiininnovaatioihin. Opiskelijat pystyivät konsultoimaan asiantuntijoita eri aloilta ennen osallistumistaan keskusteluihin ja työpajoihin. Sen jälkeen he laativat ja äänestivät yhteensä 75 poliittista suositusta, jotka pyrkivät käsittelemään Euroopan kohtaamia haasteita ja mahdollisuuksia.

Hatef osallistui paneeliin, joka keskittyi energiaan. Tämä on hänelle erityisen kiinnostava alue, koska hänen tutkimuksensa keskittyy energiatehokkuuteen rakennuksissa. Paneeli laati kahdeksan suositusta, jotka saivat enemmistön äänistä muilta 230 osallistujalta:

• Paranna energiatehokkuustodistusten tarkkuutta (EPC)

• Käytä säästöt remontista lainojen takaisinmaksuun

• Estä se, ettei Energy Charter Treaty (ECT) ole ristiriidassa ympäristölainsäädännön kanssa

• Toteuta riskinarviointisuunnitelma matalahiilisten teknologioiden arvoketjujen turvaamiseksi

• Aseta eurooppalaiset tavoitteet fossiilisten polttoaineiden tukien asteittaiselle lakkauttamiselle

• Vähennä byrokratiaa digitalisaation avulla

• Luo direktiivi, joka kehittää mekanismin julkisen osallistumisen kartoittamiseksi energiakysymyksissä päätöksentekijöiden informoimiseksi

• Pakota siirtyminen vähäenergiseen alueelliseen lämmitykseen jäte-energiasta, kun se on teknisesti mahdollista.

"Aalto-yliopiston opiskelijana kohtaan suurimman osan tutkimusongelmista Suomessa ja pyrin löytämään ratkaisuja suomalaisten määräysten mukaisesti. Kuitenkin kokouksessa löysin erilaisia ratkaisuja samankaltaisiin ongelmiin. Tämä antoi minulle vihjeitä tarkastella ongelmia eri näkökulmista ja laajentaa tietämystäni tutkimusalueestani. Lisäksi muiden asiantuntijoiden tapaaminen eri maista tarjosi vahvan verkoston tuleville yhteistyöhankkeille", kertoo Hatef.

Kokouksen tulokset, mukaan lukien poliittiset suositukset, jaetaan sidosryhmille, Euroopan parlamentin päätöksentekijöille sekä oppilaitoksille. Unite!-opiskelijat ovat olleet aktiivisesti mukana kokouksessa järjestämällä ja koordinoimalla erilaisia paneelikeskusteluja.

Tutustu European Student Assemblyyn

Tutustu Unite!-allianssiin

Anna palautetta sivusta

Aalto-wide sustainability minor logo

Uusi monialainen sivuaine Luonnonvarojen kestävä käyttö käynnistyy Aallossa

Aalto tarjoaa uuden monitieteisen sivuaineen, Luonnonvarojen kestävä käyttö, joka on nyt valmis lisättäväksi opintosuunnitelmaasi!
Opiskelijan opas uutinen, kuvitus

Lukuvuosi-ilmoittautuminen lukuvuodelle 2024 - 2025

Lukuvuoden 2024 – 2025 varsinainen ilmoittautumisaika alkoi 2.5.2024.
Vegetarian food has lower carbon footprint

Kampusravintoloiden aukioloajat kesällä 2024

Opiskelija- ja henkilöstöravintoloiden aukioloajoissa on muutoksia kesällä.
Opiskelijan opas uutinen, kuvitus
Opinnot Julkaistu:

Kerro, millainen MyCourses työtila edistää opiskelemistasi

Kysely Moodle-työtilojen kehittämiseksi kielten opetuksessa