2016 DeGroot –palkinto Aki Vehtarille ja muille kirjan “Bayesian Data Analysis” kirjoittajille

De Groot –palkinnolla halutaan antaa tunnustusta kirjalle jolla on ollut merkittävää vaikutusta Bayesilaisen laskennan soveltamisessa.
aki_vehtari_aalto_sci_photo_by_lasse_lecklin_06_700_400_fi.jpg

Professori Aki Vehtari ja muut  “Bayesian Data Analysis” –kirjan kolmannen laitoksen kirjoittajat, Andrew Gelman, John B. Carlin, Hal Stern, David B. Dunson and Donald B. Rubin, ovat saaneet DeGroot –palkinnon. DeGroot –palkinnon myöntää International Society for Bayesian Analysis ja palkinnolla halutaan antaa tunnustusta kirjoille, joilla on merkittävä vaikutus Bayesilaisen laskennan soveltamisessa ja jotka myös vaikuttavat Bayesilaiseen yhteisöön ja Bayesilaiseen osaamiseen.

Kirjoitin yhdessä Columbian yliopiston professorin, Andrew Gelmanin, kanssa kolmannessa laitoksessa julkaistun uuden kappaleen ristiinvalidoinnista ja ennustavasta informaatiokriteeristä. Lisäksi kirjoitin yhdessä Duken yliopiston professorin David B. Dunsonin kanssa neljä uutta kappaletta ei-parametrisestä mallinnuksesta. Nämä aiheet ovat samalla kaikki ydintutkimusaluettani. Teimme myös paljon muita päivityksiä uuteen laitokseen ja pystyin parantamaan useiden kappaleiden selkeyttä, perustuen yli kymmenen vuoden kokemukseen kirjasta luentojeni opetusmateriaalina. Parhaillaan kirjaa käytetään Bayesian Data Analysis –pääainekurssillani Aalto-yliopistossa, kertoo professori Aki Vehtari tietotekniikan laitokselta.

“Bayesian Data Analysis” on johtava Bayesilaisten menetelmien kirja sisältäen myös ymmärrettävän johdannon laskennalliseen teoriaan. Kirja on hyvin käytännönläheinen, ja siinä on paljon esimerkkejä todellisista laskennallisista analyyseistä. Kirja on ollut hyödyllinen teos paitsi opiskelijoille ja jatko-opiskelijoille, myös tutkijoille.

Lisätietoa:

Kirjan kotisivut

Kustantajan sivut

Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.
Vuoden 2023 kunniatohtorit
Palkinnot ja tunnustukset, Mediatiedotteet Julkaistu:

Viisi uutta tekniikan kunniatohtoria Aaltoon 2024

Kunniatohtorit vihitään juhlallisessa tohtoripromootiossa kesäkuussa.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Apurahanjakotilaisuus
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Fabian ja Jaakko Ahvenaisen rahasto palkitsi sillan- ja talonrakennusalan osaajia

Vuodelle 2024 myönnettiin yhteensä yhdeksän apurahaa.