130 innovatiivista ideaa muovaa koulutuksen tulevaisuutta

24 tuntia, 21 maata, 60 haastetta: DigiEduHackissa yli 1700 osallistujaa ratkoi koulutukseen liittyviä haasteita yhtä aikaa Euroopassa, Afrikassa, Aasiassa sekä Etelä- ja Pohjois-Amerikassa. Päätapahtuma järjestettiin Aalto-yliopistolla.
DigiEduHack main event at Aalto University

DigiEduHack kokosi yhteen yli 1700 osallistujaa ratkomaan 60 haastetta 24 tunnin ajan 21 maassa niin Euroopassa, Afrikassa, Aasiassa kuin Etelä- ja Pohjois-Amerikassakin. Päätapahtuma järjestettiin Aalto-yliopistolla Otaniemessä. Tapahtuma synnytti yli 130 ratkaisuehdotusta nykypäivän ja tulevaisuuden suurimpiin digitaalisen oppimisen haasteisiin.

Ympäri maailmaa syntyneet innovaatiot tarjoavat ratkaisuja digiajan monimuotoisiin haasteisiin. Kestävä kehitys oli asiaankuuluvuuden, laadun, omaperäisyyden, toteutettavuuden ja siirrettävyyden ohella yksi keskeisimmistä voittajien valintaperusteista.

”Italian Torinossa voittajaksi selviytynyt joukkue ehdotti vaihtoyhteisöä ruokajätteen vähentämiseksi. Jätettä vähennettäisiin virtuaalisovelluksen ja fyysisten, ruoanvaihtoon tarkoitettujen kaappien avulla. Itävallan Wienissä voittajajoukkueen ehdotus oli chatbot, joka ehdottaa ympäristöystävällisintä keinoa matkustaa töihin, kouluun tai vaikka lomareissulle”, maailmanlaajuisen DigiEduHack-tapahtuman projektipäällikkö Ida Andersson kertoo.

"Kaikki ehdotukset osoittivat, että osallistujat olivat tehneet taustatyönsä ja tutkineet muun muassa Itävallan jätehuoltoa, kierrätystä ja hiilijalanjälkeä”, kertoo Mihaela Rozman, joka koordinoi DigiEduHack-paikallistapahtumaa Wienin teknillisessä yliopistossa.

Kestävän kehityksen hengessä DigiEduHack-tapahtumaan sisältyi kolme täysin verkossa järjestettyä hackathonia. Kööpenhaminassa järjestetyn hackathonin voittaja esitteli “ClimActHubin”, verkkoalustan, joka yhdistää sosiaalisen median kanavan, deittiapplikaation, sähköisen oppimisympäristön ja pelialueen.

“ClimActHubissa kohtaavat ilmastonmuutoksen torjunnasta kiinnostuneet ihmiset. He voivat kertoa siellä toiminnastaan, verkostoitua sekä käynnistää yhdessä start-up-yrityksen tai aloitteen. Samalla ihmiset jakavat asiantuntemustaan muille sähköisessä foorumissa. He voivat myös pelata oppimispelejä, joissa keskitytään vaikkapa hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen. Alusta tuo samanhenkiset ihmiset yhteen sekä tarjoaa mahdollisuuden elämänmittaiseen oppimiseen ja vihreiden taitojen interaktiiviseen kartuttamiseen”, voittajaryhmä kertoo.
 

Virtuaalialustoja

Luovuus ja mielikuvitus yhdistävät kaikkia hackathonin voittaneita ratkaisuja.

”Yksi pietarilaisjoukkue loi virtuaalitodellisuusalustan ensiaputaitojen opettamiseksi ja stressinhallintaan hätätilanteissa. Alusta sisältää pelillisiä elementtejä, jotta kokemuksesta tulisi mieleenpainuvampi ja miellyttävämpi”, sanoo globaalin DigiEduHackin projektipäällikkö Ida Andersson.

Monet ratkaisuehdotuksista oli suunnattu lapsille. Tallinnassa voittajatiimi ehdotti kiusatuille lapsille, heidän vanhemmilleen ja asiantuntijoille yhteistä verkkoalustaa. Alusta tarjoaisi luotettavan, turvallisen tilan, jossa asioita voitaisiin käsitellä ja ratkaista. Espoossa järjestetyssä päätapahtumassa yksi joukkueista ehdotti sovellusta, joka saa lapset aloittamaan uudelleen lukemisen tarjoamalla sovellus- ja seuranta-alustan. Alusta tekee lukemisesta hauskaa ja kekseliästä yhteistyöpeleillä, tunteita mittaamalla sekä mahdollistamalla oppilaan ja opettajan välisen, virtuaalisen vuorovaikutuksen.

Bukarestissa voittajajoukkue esitteli “Body Buddy” -sovelluksen, joka opettaa lapsille perustiedot kehon eri osista, niiden vaatimista ravintoaineista sekä minkälaisesta ravinnosta näitä ravintoaineita saa.

Parhaat kansainväliset ratkaisut palkitaan

Pietarissa paikalliset DigiEduHack-järjestäjät yllättyivät siitä, miten korkeatasoisia esitellyt ratkaisut olivat.

”Omaperäisten ja pitkälle kehiteltyjen projektien määrä hämmästytti. Jotkut ryhmistä olivat onnistuneet paitsi kehittämään konseptin myös rakentamaan ratkaisulle prototyypin ja verkkosivun. Jos voisimme valita lisää voittajia, lähettäisimme ehdottomasti ainakin 10 projektia lisää kansainvälisen raadin arvioitavaksi”, sanoo Kristina Kruhinskaya Pietarin ITMO-yliopistosta.

Professori Robert Gateru ja hänen tiiminsä koordinoivat paikallisen DigiEduHack-tapahtuman Nairobissa.

”Osallistujat nauttivat tapahtumasta syvästi ja olivat kiitollisia päästessään osallistumaan oppimiskokemuksensa muotoiluun. Suurin osa on alkanut jo kehittää ideoitaan edelleen tavoitteenaan kaupallistaminen ja tekijänoikeuksien suojaaminen. ”

DigiEduHack ei suinkaan pääty tähän – se muuttuu entistäkin jännittävämmäksi. DigiEduHack-ohjauskomitea ja Euroopan komissio on valinnut paikalliskilpailuiden voittajien joukosta 10 finalistia kilpailemaan globaalista pääpalkinnosta. Yleisö päättää nyt äänestämällä, mitkä joukkueet voittavat 5000 euroa ideoidensa toteuttamiseen sekä oikeuden kantaa Digitaalisen koulutuksen lähettiläs -titteliä.

Aalto-yliopiston finalistit ovat Booklistics - Your Reading Mentor ja Think Playfully through 3D learning - muistakaa äänestää viimeistään 23.11.!

Tutustu kaikkiin 130 ratkaisuun täällä
Äänestä Aalto-yliopiston finalisteja täällä
Katso Aalto-yliopiston päätapahtuman kuvia täällä

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Äitiä ahdistanut raskaus voi näkyä pikkuvauvan tunnereaktioissa
Tiedotteet Julkaistu:

Äitiä ahdistanut raskaus voi näkyä pikkuvauvan tunnereaktioissa

Tuore tutkimus osoittaa, että keskiraskaudessa ahdistusta kokeneiden äitien vauvojen aivot reagoivat surulliseen puheeseen muita vauvoja vähemmän.
4G:n nopeus riittää useimmille käyttäjille
Tiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: 4G:n nopeus ei ole sovellusten käyttäjälle ykkösasia

Käyttäjäkokemukseen vaikuttavat verkon nopeutta enemmän omat odotukset sekä puhelimen ja sovellusten toimivuus.
Aalto-yliopistokiinteistöt ACRE toimitusjohtaja managing director Ville Jokela Kuva: Kalle Kataila
Nimitykset, Kampus, Tiedotteet, Yliopisto Julkaistu:

Ville Jokela nimitetty Aalto-yliopistokiinteistöjen toimitusjohtajaksi

Jokela vastaa yhtiön päivittäisestä johtamisesta 1.1.2020 alkaen.
Uusien magneettikenttäantureiden etäisyys aivojen pinnasta on vain noin puolet siitä, mitä se on nykyisissä magnetoenkefalografia- eli MEG-laitteissa. Kuva: Lauri Parkkosen tutkimusryhmä ja Mika Seppä.
Tiedotteet Julkaistu:

Uusi aivokuvantamislaite mukautuu pään kokoon – signaalit voidaan mitata lähes yhtä tarkasti kallon päältä kuin sen sisäpuolelta

Pään kokoon mukautuvat, hermosolujen tuottamia magneettikenttiä mittaavat anturit mahdollistavat entistä tarkemman aivotoiminnan mittaamisen.