Tapahtumat

Valta, toiseus ja representaatiot - työkaluja muuttuvaan maailmaan -koulutus av-alan tekijänaisille

Tervetuloa ilmoittautumaan av-alan tekijöille, opettajille ja taiteilijoille suunnattuun koulutukseen, jonka aiheena on taiteellisen kentän muutokset, vallan ja vapauden kysymykset, kuten toiseus ja representaatiot.
The Cognitive Bias Codex

Action! -hanke järjestää koulutuspäivän, jossa koreografi, taiteellinen johtaja Sonya Lindfors ja näyttelijä, kirjailija Olga Palo paneutuvat osallistujien kanssa viimeaikaisiin keskusteluihin rasismista, kulttuurisesta omimisesta ja representaatioista. Koulutus on matalan kynnyksen alusta käsitellä aihetta, eikä aiempaa tietoa edellytetä.

Workshopissa rakennetaan yhteistä ymmärrystä luentojen, keskustelun ja harjoitteiden avulla. Aamupäivällä tarkastellaan peruskäsitteitä, kuten representaatio ja normi ja tutkitaan tunnistamattomia pisteitä. Iltapäivällä syvennetään aamupäivän antia, tutkitaan tekijän positiota, tarkastellaan toiseuttavia tv- ja elokuvanarratiiveja ja kysymyksiä, joita tekijä esittää itselleen taiteellisen prosessin aikana: mitä pitää tietää, että voi tehdä parempaa taidetta?

Valta, toiseus ja representaatiot -koulutus on maksuton ja suomenkielinen. Koulutukseen otetaan 60 osallistujaa.

Sonya Lindfors & Olga Palo: Valta, toiseus ja representaatiot - työkaluja muuttuvaan maailmaan

10.00-11.00 Perusteet ja peruskäsitteet: representaatio ja normi, sokea piste
11.00-11.15 tauko
11.15-12.15 Perusteet ja peruskäsitteet:  jatkuu

12.15-13.15 lounas (omakustanteinen)

13.15-14.15 Syventäminen. Tekijän positio ja toiseuttavat narratiivit, mitä opittavaa on #metoo-, #oscarssowhite- ja representaatiokeskusteluista, miksi ne tuntemalla voi tehdä parempaa taidetta ja mitä kysymyksiä tekijän tulisi itselleen esittää?
14.15-14.30 tauko
14.30-15.30 Syventäminen: jatkuu