Väitös tietoverkkotalouden alalta, DI Jaspreet Walia

Miltä verkon viipaloinnin ekosysteemi näyttää?

DI Jaspreet Walia väittelee 6.10.2022 klo 15 Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulussa, tietoliikenne- ja tietoverkkotekniikan laitoksella, salissa TU2, Maarintie 8, Espoo. Väitöskirjan nimi on "Techno-economic analysis of 5G network slice provisioning for industry verticals".

Vastaväittäjä: Prof. Jens Zander, KTH, Ruotsi
Kustos: Prof. (emeritus) Heikki Hämmäinen, Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulu, tietoliikenne- ja tietoverkkotekniikan laitos

Linkki väitöskirjan sähköiseen esittelykappaleeseen: https://aaltodoc.aalto.fi/doc_public/eonly/riiputus/
Sähkötekniikan korkeakoulun väitöskirjat: https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/53

Väitöstiedote:

Tämä väitöskirja tutkii 5G -verkon viipaleiden teknisiä ja liiketoiminnallisia näkökulmia alan vertikaaleissa. 5G palvelupohjaisella lähestymistavalla ja verkon viipalointiominaisuuksilla tuo uusia mahdollisuuksia ja haasteita toimijoille televiestinnän ekosysteemissä. Alan vertikaalit, jotka ovat aikaisemmin toimineet omissa erillisissä verkoissaan (engl. network), voivat nyt toimia viipaloidun verkon avulla (engl. slicing) saman fyysisen verkkoinfrastruktuurilla alla. Vaikka telekommunikaatio ekosysteemi kehittyy uusine palveluineen, epävarmuuksia on arvon muodostuksen sekä nykyisten ja uusien toimijoiden roolien suhteen. Telekommunikaatio ekosysteemin kehitys vaatii kattavaa tutkimusta niin teknologian kuin liiketoiminnan alalla.

Tämä väitöskirja suorittaa teknotaloudellisen analyysin 5G-verkon viipaleiden tulevaisuuden tutkimiseksi ja kehittämiseksi erilaisten käyttötapauspalvelujen palvelemiseksi teollisuuden vertikaaleille tutkimalla todellisia tapauksia. Tiedot kerätään yliopiston kampuksella ja älykkään tehtaan (engl. smart factory) tapaustutkimuksista.

Väitöskirja identifioi alan trendejä ja epävarmuustekijöitä sekä kehittää tulevaisuuden käyttöönoton strategioita ja arvoverkostoja. Tämä auttaa alan ekosysteemin toimijoita tiedostamaan nykyisen ja tulevan asemansa ekosysteemin sisällä. Väitöskirjassa kehitetään erilaisia liiketoimintamalleja arvon luomiseksi, joissa huomioidaan viipale asiakkaiden ja viipaleiden tarjoajien näkökulmat. Keskitytään myös erilaisia viipaleiden hallintastrategioiden kehitykseen ottaen huomioon eri yritystoiminnan toimijoiden vuorovaikutukset paikallisen ja laajemman alueen verkostoissa. Väitöskirja kehittää uuden kustannusmallin verkkoviipaleiden vaatimalle virtualisointi-infrastruktuurille ja soveltaa tätä mallia älykkäälle tehtaalle, suorittaen myös herkkyysanalyysia. Kustannusmalli harkitsee erilaisia laitteiden kasvuskenaarioita. Verrataan mahdollisia keskitettyjä ja hajautettuja käyttöönottoja virtualisointi-infrastruktuureille. Kustannusmallia voidaan soveltaa useampaan käyttötapaukseen ja se auttaa edistämään alan teknotaloudellista tutkimusta.

Väittelijän yhteystiedot:

Sähköposti [email protected]