Väitös tietoverkkotalouden alalta, DI Jarno Lähteenmäki

Kuinka selvitä alustapohjaisten liiketoimintaverkostojen jatkuvassa murroksessa?

DI Jarno Lähteenmäki väittelee 19.1.2023 klo 12 Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulussa, tietoliikenne- ja tietoverkkotekniikan laitoksella, salissa AS1, Maarintie 8, Espoo. Väitöskirjan nimi on " Managing the evolution of a platform business in network-centric ecosystems".

Vastaväittäjä: Prof. Dimitris Varoutas, National and Kapodistrian University of Athens, Kreikka
Kustos: Prof. (emeritus) Heikki Hämmäinen, Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulu, tietoliikenne- ja tietoverkkotekniikan laitos

Linkki väitöskirjan sähköiseen esittelykappaleeseen (esillä 10 päivää ennen väitöstä): https://aaltodoc.aalto.fi/doc_public/eonly/riiputus/
Sähkötekniikan korkeakoulun väitöskirjat: https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/53

Väitöstiedote:

Moni ICT-alan yritys on pyrkinyt hyödyntämään alustatalouden mahdollisuuksia rakentaessaan uutta verkostopohjaista liiketoimintaa. Näistä lähdöistä on selvinnyt kuitenkin vain harva, ja menestyneilläkin on ollut lukuisia haasteita käynnistys- ja kehitysvaiheissa. Kysymykseksi on noussut, miten selvitä tästä haastavasta kasvuvaiheesta.

DI Lähteenmäen väitöskirja tutkii alustaliiketoiminnan ja yritysverkostojen rakenteita, sekä niiden muutoksia. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millä liiketoiminnan johtamisen strategioilla ICT-alan alustayhtiö pystyy hallitsemaan sekä yrityksen sisäisiä että ulkoisia muutospaineita. Väitöskirja siten sijoittuu strategisen ja teknillistaloudellisen johtamisen tutkimusalueille.

Tutkituissa tapauksissa toistuivat samat ilmiöt. Vaikka tyypillisesti alustan tuottajaverkosto, kumppaniverkostot ja asiakassegmentit noudattelevat samantyyppisiä rakenteita, vuorovaikutuksen monimutkaisuus eri osapuolten kesken aiheuttaa alustayhtiölle osittaisen strategisen balanssin tilanteen. Käytännössä tämä tarkoittaa jatkuvaa muutosta liiketoimintaverkoston ja sitä ympäröivien markkinoiden voimasuhteissa. Kasvua tavoitellessaan alustayhtiö voi turvautua yritysosto-ohjelmiin, sekä muihin yritysjärjestelyihin ekosysteemin rakennetta muuttaakseen. Lisäksi muutoksen vakauttamiseksi se voi vastaavasti pyrkiä yhdessä verkoston kanssa vakiinnuttamaan yhteisiä liiketoimintamalleja ja yhteistyökäytäntöjä.

Tutkimuksen tuloksena ehdotettavat strategiat pyrkivät muuttamaan alustaa ympäröiviä markkinoita suotuisampaan suuntaan ja sitä kautta parantamaan selviytymismahdollisuuksia. Markkinoita vakauttavat strategiat auttavat muutoksien ennakoinnissa sekä niiden hallinnassa. Vakautta edistävistä strategioista huolimatta alustayhtiön tulisi täydellisyyden tavoittelun sijaan pyrkiä panostamaan yhdessä liiketoimintaverkoston jäsenien kanssa avoimuuteen ja joustavuuteen yhteistyössä.

Väittelijän yhteystiedot:

Sähköposti [email protected]