Väitös tietotekniikan alalta, M.Sc. Raimundo Gonzalez Diaz

Väitöskirjan nimi on "Acoustic Scattering for Spatial Audio Applications"
Doctor's hat

Tämä akustiikan ja signaalinkäsittelyn alan väitöskirja esittää menetelmiä, joiden avulla äänen heijastumista ja erityisesti sirontaa erilaisista objekteista voidaan mallintaa. Väitöskirjan tuloksia voidaan käyttää huoneakustiikan mallinnuksessa sekä virtuaalitodellisuusjärjestelmien ääniä luotaessa ja se sopii hyvin olemassa oleviin laskennallisiin algoritmeihin. Kun ääniaallot osuvat seinään tai objektiin niin ne heijastuvat, taipuvat ja siroavat eri suuntiin riippuen taajuudesta ja objektin muodoista. Aiemmat menetelmät ovat mallintaneet näitä ilmiöitä erikseen, mutta tässä työssä esitetyt menetelmät mallintavat ääniaaltojen käyttäytymisen kokonaisuutena ja menetelmiä voidaan käyttää jopa vuorovaikutteisissa sovelluksissa, esim. peleissä ja virtuaalisovelluksissa. Väitöskirjassa esitetty laskenta tehdään palloharmoonisten funktioiden avulla ja saavutetut tulokset tuottavat vain pienen virheen, kun niitä verrataan mittauksiin. Esitetty ääniaaltojen sironnan mallintaminen ei vaadi paljoa muistia ja sopii hyvin nykyisin käytettyihin algoritmeihin ja laskentamenetelmiin.

Vastaväittäjä: professori Sascha Spors, Universität Rostock, Saksa

Kustos: professori Tapio Lokki, Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulu, Tietotekniikan laitos

Väittelijän yhteystiedot: [email protected]

Väitöstilaisuus järjestetään kampuksella (Tietotekniikan talo, sali C105 T2) ja Zoomissa. Zoom-linkki

Väitöskirja on julkisesti nähtävillä 10 päivää ennen väitöstä Aalto-yliopiston julkaisuarkiston verkkoriiputussivulla.

Elektroninen väitöskirja