Väitös tietotekniikan alalta, FM Matti Huotari

Väitöskirjan nimi: Machine Learning Applications for Energy Utilization of Smart Buildings
Doctor's hat

Vastaväittäjä: professori Dante Barone, Federal University of Rio Grande do Sul, Brasilia
Vastaväittäjä: professori Jukka Nurminen, Helsingin yliopisto, Suomi
Kustos: dosentti Kary Främling, Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulu, Tietotekniikan laitos

Väitöstilaisuus järjestetään kampuksella.

Väitöskirja on julkisesti nähtävillä 10 päivää ennen väitöstä Aalto-yliopiston julkaisuarkiston verkkoriiputussivulla.

Elektroninen väitöskirja

Väitöstiedote:

Älyrakennusten energiankäyttösovellukset ottavat huomioon energiankäyttöön liittyvät kysymykset suoraan, samalla kun ne huomioivat käyttäjätyytyväisyyden, turvallisuuden ja mahdolliset vikatilanteet. Tutkimuksemme tähtäsi rakennusten erillisten energiankäytön osa-alueiden integroimiseksi koherentiksi energiajärjestelmäksi. Älykkäät sovellukset tarjoavat keinoja yhdistää uusia teknologioita, niihin liittyviä toisinaan jopa ristiriitaiselta tuntuvia vaatimuksia ja tavoitteita energiajärjestelmäksi, jotka osaavat hyödyntää uusiutuvaa energiaa ja ottaa joustavasti huomioon alan tiukentuneen sääntelyn. Tutkimuksemme antaa kokonaiskuvan tämänhetkisistä älysovelluksista rakennuksissa, jotka liittyvät energiankäytön ja -tuotannon ajastamiseen, kustannusten optimointiin, uusiutuvien energianlähteiden integrointiin ja käyttäjänäkökulmaan. Tutkimus antaa muutaman käytännön sovellusesimerkin, jotka liittyvät litiumakuston ikääntymiseen, mallinnuksen epävarmuustekijöiden hallitsemiseen ilmanvaihtolaitteessa ja käyttäjäkokemuksen huomioimiseen. Näitä tuloksia voi käyttää suoraan sovellusmallina tai osana oman sovelluksen tekemisessä. Jos datankeräyksen ongelmat saadaan ratkaistua, uskomme, että näille sovelluksille on olemassa enenevässä määrin käyttökohteita älyrakennuksissa.

Väittelijän yhteystiedot: [email protected]