Väitös tietotekniikan alalta, DI Pietari Keskinen

Väitöskirjan nimi on "Digital Platforms for Livelihoods in the Global South: Developing the Tech Mediator Model"
Printed doctoral thesis hanging on the wall

Digitaaliset palvelut tarjoavat mahdollisuuksia parantaa elintasoa uusilla tavoilla kehittyvissä maissa. Tässä väitöskirjassa ollaan kehitetty teknologiavälittäjän malli, joka tukee uusien digitaalisten palveluiden käyttöönottoa. Malli on kehitetty yhteistyössä namibialaisten yhteisöjen kanssa, jotta se sopisi parhaalla mahdollisella tavalla kontekstiinsa.

Digitaalisten palveluiden käyttöönoton esteeksi jäävät helposti esimerkiksi puutteet tarvittavassa infrastruktuurissa, kuten internetin ja päätelaitteiden saatavuudessa. Monet globaalit palvelut on myös suunniteltu länsimaisten käyttäjien ehdoilla, mikä voi aiheuttaa hankaluuksia toisenlaisilta alueilta tuleville käyttäjille. Esimerkiksi luottokortin puuttuminen voi hankaloittaa joidenkin palveluiden käyttöä. Lisäksi ongelmia saattaa aiheuttaa yksinkertaisesti tiedonpuute liittyen saatavilla oleviin palveluihin. Teknologiavälittäjät pyrkivät ratkomaan näitä ongelmia tarjoamalla internetin käyttöön tarvittavaa infrastruktuuria sekä tukea ja informaatiota muille käyttäjille.

Teknologiavälittäjien malli laajentaa jo aiemmin tunnettua technology championin käsitettä yksittäisistä projekteista myös jatkuvaan proaktiiviseen työhön. Lisäksi tutkimus näyttää, että alustataloutta voidaan käyttää työkaluna kehittyvissä maissa elintason nostamiseksi. Teknologiavälittäjän mallia voidaan tulevaisuudessa soveltaa esimerkiksi silloin, kun uusi digitaalinen palvelu halutaan viedä uusille kehittyville markkinoille.

Vastaväittäjä: professori Markku Tukianen, Itä-Suomen yliopisto, Suomi

Kustos: professori Marko Nieminen, Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulu, Tietotekniikan laitos

Väittelijän yhteystiedot: [email protected]

Väitöstilaisuus järjestetään kampuksella.

Väitöskirja on julkisesti nähtävillä 10 päivää ennen väitöstä Aalto-yliopiston julkaisuarkiston verkkoriiputussivulla.

Elektroninen väitöskirja