Väitös tietotekniikan alalta, DI Arash Badie-Modiri

Uudet menetelmät viitoittavat tietä epidemioiden, julkisen liikenteen ja muiden aikariippuvien verkostojen ilmiöiden ymmärtämiselle
Computer-generated image, in post-impressionist style, of a group of men and women looking at their mobile phones.

Väitöskirjan nimi: Reachability and Spreading Processes on Temporal Networks

Vastaväittäjä: professori Renaud Lambiotte, Mathematical Institute, University of Oxford, Englanti
Kustos: professori Mikko Kivelä, Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulu, Tietotekniikan laitos

Väitöstilaisuus järjestetään kampuksella ja Zoomissa: https://aalto.zoom.us/j/69518622146

Väitöskirja on julkisesti nähtävillä 10 päivää ennen väitöstä Aalto-yliopiston julkaisuarkiston verkkoriiputussivulla.

Elektroninen väitöskirja

Väitöstiedote:

Tautien leviämistä, julkista liikennettä ja tiedon tai huhujen leviämistä sosiaalisissa verkostoissa on tutkittu toisistaan riippumatta eri tieteenaloilla. Kuitenkin edellisenä vuosikymmenenä leviämisprosesseja aikariippuvissa verkostoissa on alettu käyttää näitä ja monia muita kompleksisia systeemejä ennustavana mallina.

Tämä työ näyttää että leviämisprosessit aikariippuvissa verkostoissa jakavat piirteitä vielä laajemman fysiikassa esiintyvän mallin, suunnatun perkolaation universaalisuusluokan, kanssa. Tämä yhteys mahdollistaa että voimme käyttää aikariippuvien verkostojen tutkimiseen vuosikymmenien aikana kerääntynyttä teoriaa suunnattua perkolaatiota mallintavista systeemeistä, jota on käytetty kaikkialta veden tihkumisesta kahvinpurujen läpi pyörteisten nestekiteiden tutkimukseen. Tämä avaa uusia mahdollisuuksia ymmärtää ilmiöitä kuten epidemioita, julkisen liikenteen vakautta ja saavutettavuutta, ja uutisten viraalia leviämistä.

Väittelijän yhteystiedot: [email protected]