Väitös sähkötekniikan ja automaation alalta, MSc Ferdi Kusumah

Väitöskirjan nimi on "A Three-Phase to Single-Phase Midpoint Matrix Converter Using a Free-wheeling Switch for an Inductive Power Transfer System"
The experimental setup of a midpoint matrix converter for inductive power transfer applications

Induktiivinen tehonsiirto (IPT) voi yksinkertaistaa latausjärjestelmiä. Esimerkiksi täyssähkö- ja hybridiautoa voidaan ladata langattomasti ilman sähkökaapelia. Langaton rakenne vähentää kipinöinnin ja sähköiskun mahdollisuutta sekä mahdollistaa liikkuvuuden tehonsiirron aikana. Tämän lisäksi lähettimessä ja vastaanottajassa ei ole liikkuvia osia, mikä parantaa luotettavuutta.

Tässä tutkimuksessa on tutkittu keskipistekytkentäistä matriisimuuttajaa, jota syötetään kolmivaihejärjestelmästä, MMCFS. Tutkimuksen tavoitteena on IPT:n järjestelmän kompleksisuuden, koon ja hinnan pienentämisessä. IPT:n prototyypin hyötysuhde on noin 80% kun magneettipiirin kytkentäkerroin on 0.53. Tulokset osoittavat, että MMCFS voisi olla yksi vaihtoehtoinen induktiivisessa tehonsiirrossa.

Vastaväittäjä professori Omar Hegazy, Vrije Universiteit Brussel (VUB), Belgia

Kustos: professori Jorma Kyyrä, Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulu, sähkötekniikan ja automaation laitos

Tohtoriopiskelijan yhteystiedot: [email protected], +358 44 3620067

Väitöstilaisuus järjestetään etäyhteyden (Zoom) kautta. Linkki väitökseen.

Zoom pikaopas

Väitöskirja on julkisesti nähtävillä 10 päivää ennen väitöstä Aalto-yliopiston julkaisuarkiston verkkoriiputussivulla