Väitös neurotieteen ja lääketieteellisen tekniikan alalta, M.Sc. Sergei Tugin

Väitöskirjan nimi on "TMS and EEG in the study of human brain dynamics"

Aivojen solutason prosessit määrittävät liki kaikkia ihmisten toimintoja, kuten tunteita, muistia ja liikkumista. Huolimatta vuosisatoja jatkuneesta tutkimuksesta ja edistyneimpien teknologioiden hyödyntämisestä perustavanlaatuisia aivotoimintaprosesseja ymmärretään yhä hyvin puutteellisesti.

Tässä väitöskirjatutkimuksessa hyödynsin edistyneimpiä ei-invasiivisia menetelmiä, kuten uudenlaista aivojen magneettistimulaatioteknologiaa, yhdessä aivosähkökäyrämittausten kanssa aktivoidakseni aivoja ja mitatakseni syntyneitä aivovasteita. Työn ensisijaisena tavoitteena oli tutkia aivojen toimintaa niiden prosessoidessa harvinaisia visuaalisia signaaleja sekä selvittää eri neuronipopulaatioiden herkkyys stimuloivan sähkökentän suunnalle. Lisäksi väitöskirja pureutuu siihen, miten magneettistimulaatio vaikuttaa aivojen eri neuronipopulaatioiden toimintaan. Työn tuloksilla on tieteellistä merkitystä, minkä lisäksi niitä voidaan soveltaa myös kliinisessä työssä.

Vastaväittäjä: tohtori Jari Karhu, Satucon Ltd., Suomi

Kustos: professori Risto Ilmoniemi, Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulu, Neurotieteen ja lääketieteellisen tekniikan laitos

Väittelijän yhteystiedot: [email protected], +358505124508

Väitös järjestetään etäyhteydellä. Linkki tilaisuuteen

Väitöskirja on julkisesti nähtävillä 10 päivää ennen väitöstä Aalto-yliopiston julkaisuarkiston verkkoriiputussivulla.

Elektroninen väitöskirja