Väitös mikro- ja nanoelektroniikkasuunnittelun alalta, DI Okko Järvinen

Aikapohjaiset muunnostekniikat vastauksena integroitujen radiovastaanottimien suorituskykyvaatimuksiin nykyaikaisissa langattomissa tiedonsiirtojärjestelmissä

DI Okko Järvinen väittelee 22.11.2022 klo 12 Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulussa, elektroniikan ja nanotekniikan laitoksella, salissa AS2, Maarintie 8, Espoo. Väitöskirjan nimi on "Wideband Time-Based Data Converters".

Vastaväittäjä: Prof. Carsten Wulff, NTNU, Norja
Kustos: Prof. Jussi Ryynänen, Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulu, elektroniikan ja nanotekniikan laitos

Linkki väitöskirjan sähköiseen esittelykappaleeseen (esillä 10 päivää ennen väitöstä): https://aaltodoc.aalto.fi/doc_public/eonly/riiputus/
Sähkötekniikan korkeakoulun väitöskirjat: https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/53

Väitöstiedote:

Nykyaikaiset langattomat tiedonsiirtojärjestelmät mahdollistavat moninkertaisen tiedonsiirtonopeuden, mikä vaatii myös nopeampia ja laajakaistaisempia integroituja radiovastaanottimia. Lisäksi radiovastaanottimien energiatehokkuuden tärkeys korostuu esimerkiksi kannettavissa laitteissa. Nanometriskaalan puolijohdeteknologiat mahdollistavat digitaalisien piirirakenteiden nopeamman ja energiatehokkaamman toiminnan, mutta ne heikentävät vastaanottimissa tarvittavien perinteisien analogisten rakenteiden toimintaa.

Tässä työssä on tutkittu aikapohjaisia metodeja, joilla voidaan korvata perinteisiä analogisia piirirakenteita pääosin digitaalisilla vastineilla. Tutkimuksen tavoitteena on ollut kehittää laajakaistaisia aikapohjaisia analogia-digitaalimuunnostekniikoita käytettäväksi nanometriskaalan CMOS prosesseissa. Työssä on esitelty useita aikatason muunnostekniikoita, sekä kaksi prototyyppisirua mittaustuloksineen: 1) monivaiheiseen vaihereferenssiin perustuva korkean lineaarisuuden ja pikosekuntiluokan aikaresoluution omaava aika-digitaalimuunnin, 2) gigahertsin kaistanleveyden aikalomitettu aikapohjainen analogia-digitaalimuunnin. Esitetyt muunninarkkitehtuurit edistävät tarkan aikaresoluution ja korkean nopeuden aikapohjaisten analogia-digitaalimuuntimien ja aika-digitaalimuuntimien tutkimusta.

Väittelijän yhteystiedot:

Sähköposti [email protected]