Väitös metallurgian alalta, DI Jyrki Pitkälä

Väitös Aalto-yliopiston kemian tekniikan korkeakoulusta, kemian tekniikan ja metallurgian laitokselta
Doctoral hat floating above a speaker's podium with a microphone

Väitöskirjan nimi: Investigation of Thermodynamics and Kinetics of Nitrogen Behavior in Steel Melts for Improved Nitrogen Control in the AOD Process when Producing Nitrogen-Alloyed Stainless Steels

Tohtoriopiskelija: DI Jyrki Pitkälä
Vastaväittäjä: professori Timo Fabritius, Oulun yliopisto
Kustos: professori Ari Jokilaakso, Aalto-yliopiston kemian tekniikan korkeakoulu, kemian tekniikan ja metallurgian laitos

Typen pitoisuuden hallinta AOD konvertterissa

Typpi seosaineena vaikuttaa merkittävästi ruostumattomien terästen ominaisuuksiin ja sen pitoisuus määrittyy suurelta osin AOD-konvertterissa. Parantamalla typen hallinnan luotettavuutta ja osumistarkkuutta kohentuvat niin terässulaton tuottavuus ja kustannustaso kuin laaduntuottokykykin.
Työssä löydettiin uudet parametrit typen liukoisuusyhtälöön, jonka avulla typen tasapainopitoisuus pystytään ennustamaan hyvin tarkasti laajalla koostumus- ja lämpötila-alueella. Tähän maksimiliukoisuusennusteeseen tukeutuen osoitettiin, että vaihtelemalla typen osapainetta argon-kaasun avulla, voidaan sulan teräksen typen pitoisuus AOD-konvertterissa luotettavasti säätää halutulle alueelle. Edelleen tutkittiin tämän tasapainopitoisuuden saavuttamisnopeutta ja löydettiin matemaattinen kuvaus typen reaktiokinetiikalle.
Työssä on tehty ja julkaistu kattavasti mittauksia teollisesta AOD-prosessista erityiskiinnostuksen kohdistuessa argon-typpi-kaasuseoksen käyttöön typen säätämisessä, mistä aiemmin on julkaistu vain laboratoriomittauksia.

Linkki väitöskirjan sähköiseen esittelykappaleeseen (esillä 10 päivää ennen väitöstä)
Yhteystiedot:
Diplomi-insinööri Jyrki Pitkälä