Väitös kiinteistötekniikan alalta, M.Sc. Oluwafemi Adekola

Väitöskirjan nimi on: Institutionaalisten järjestelyjen rooli osana kestävää maanhallintaa Saharan eteläpuolisessa Afrikassa
Keltainen Aalto-kynä, kuvituskuva

Maan ja siihen liittyvien resurssien kestävän käytön edellytyksenä on toimivien sääntöjen ja järjestelmien, eli institutionaalisten järjestelyjen, olemassaolo. Maanhallinnan institutionaalisissa järjestelyissä ja siinä kuinka hyvin ne tukevat kestävää maankäyttöä on suurta vaihtelua globaalilla tasolla. Saharan eteläpuolisen Afrikan maat kuuluvat niihin maihin, joiden nykyisiä institutionaalisia järjestelyjä on parannettava, jotta ne voisivat tukea kestävää maankäyttöä. Tämä väitöskirja esittää, että maanhallinnan institutionaalisten järjestelyjen kehittämisen edellytyksenä on parempi ymmärrys nykyisistä järjestelyistä.

Väitöskirjassa esitetään kolme uutta lähestymistapaa, joiden avulla tarkastella maanhallinnan institutionaalisia järjestelyjä: maalakien kokonaisvaltainen arviointi, tapaoikeudellisten maainstituutioiden institutionaalinen analyysi, ja sosiaalisen median aineistoja hyödyntävä lähestymistapa. Näitä lähestymistapoja hyödynnettiin tapaustutkimuksissa Ruandan ja Nigerian konteksteissa. Tulokset osoittavat, että esitetyt lähestymistavat auttavat luomaan syvällisemmän kuvan valituista maanhallinnan institutionaalisista järjestelyistä.

Väitöskirjan lähestymistapoja on mahdollista hyödyntää myös politiikkatyössä päättäjien ja muiden toimijoiden toimesta. Tarkat ja kriittiset kuvaukset institutionaalisista järjestelyistä voivat auttaa muotoilemaan toimivampia ja perustellumpia strategioita niiden parantamiseksi.

Vastaväittäjä: Professori Jaap Zevenbergen, Twenten yliopisto, Alankomaat

Valvoja: Professori (Assistant Professor) Kirsikka Riekkinen, Aalto-yliopisto, Insinööritieteiden korkeakoulu, Rakennetun ympäristön laitos

Väittelijän yhteystiedot: Oluwafemi Adekola[email protected], puh. 046 952 3921

Väitöstilaisuus järjestetään kampuksella (sali 326, Otakaari 4).

Väitöskirja on julkisesti nähtävillä 10 päivää ennen väitöstä Aalto-yliopiston julkaisuarkiston verkkoriiputussivulla.

Elektroninen väitöskirja