Väitös Kansainvälisen liiketoiminnan aineesta, Riku Reunamäki, KTM

Väitöskirjan otsikko on: "Johtamisen muoti-ilmiöiden kääntäminen työntekijöiden näkökulmasta".
OP päärakennus

Riku Reunamäen (KTM) väitöskirja "Johtamisen muoti-ilmiöiden kääntäminen työntekijöiden näkökulmasta" esitetään Aalto-yliopiston Kauppakorkeakoulussa perjantaina 27.10.2023, klo 13:15 alkaen salissa U006.

Vastaväittäjä: Stefan Heusinkveld, Radboud University

Kustos: Professori Rebecca Piekkari, Aalto-yliopiston Kauppakorkeakoulu

OP päärakennus
Kuva: Mika Huisman

Johtamisen muoti-ilmiöiden kääntäminen työntekijöiden näkökulmasta

Johtajat luotsaavat yrityksiään monimutkaisissa ja muuttuvissa liiketoimintaympäristöissä, joten he etsivät jatkuvasti uusia ideoita käyttöönotettaviksi. Monia näistä ideoista voidaan kuvailla johtamisen muoti-ilmiöiksi – suhteellisen ohimeneviksi yleisiksi käsityksiksi siitä, että jokin johtamisidea edustaa johtamisen kehityksen eturintamaa. Nämä usein liikkeenjohdon konsulttien luomat ja levittämät muoti-ilmiöt ovat merkittävä nykyaikaisten organisaatioiden ja päivittäisen työelämämme ominaispiirre.

Johtamisen muoti-ilmiöt muuttuvat ja niitä muutetaan, kun ne matkaavat maailmanlaajuisesti ja niitä otetaan käyttöön paikallisesti. Niiden luomis- ja leviämisprosessit tunnetaan verrattain hyvin, mutta työntekijöiden roolia niiden muokkaajina ja käytännön soveltajina ei ole yleisesti tunnistettu ja tutkittu. Tästä johtuen johtamisen muoti-ilmiöiden todelliset toteuttamistavat yritysten sisällä ovat yhä huonosti tunnettuja. Muoti-ilmiöiden ajatellaankin usein olevan vain joko käytössä tai ei käytössä, ja niiden käyttäjiä pidetään melko passiivisina muualla kehitettyjen ideoiden vastaanottajina.

Tämä väitöskirja on tapaustutkimus, joka valottaa työntekijänäkökulmaa “ketterän” toimintatavan käyttöönotosta yrityksen sisällä. Tarkoituksena oli saada selville, miten työntekijät muokkaavat kohtaamaansa johtamisen muoti-ilmiötä OP Ryhmän organisaatiomuutoksen yhteydessä. Pääasiallinen tutkimusaineisto koostuu 73 haastattelusta sekä 140 päivästä työntekijöiden havainnointia 17 kuukauden ajanjaksolla. Lisäksi aineisto käsittää satoja lehdistötiedotteita, uutisartikkeleita ja sisäisiä dokumentteja muutoksesta.

Aineistoa tarkastellaan kääntämisen käsitteen avulla, missä korostuvat ideoiden kontekstisidonnaiset tulkinnat niiden käyttöönotossa – ideat saavat uusia merkityksiä kääntäjien (kuten työntekijöiden) toimesta. Väitöskirjassa esiteltävä dynaaminen malli johtamisen muoti-ilmiöiden kehityskulusta näyttää, miksi niiden kääntäminen yritysten sisällä on monimutkaisempaa kuin käytössä/ei käytössä -kahtiajako antaa ymmärtää. Työntekijöiden roolin ymmärtäminen auttaa kehittämään yksityiskohtaisemman näkemyksen siitä, miten ja kuinka laajasti johtamisen muoti-ilmiöitä muokataan, käytetään ja hylätään yrityksissä. Tutkimus osoittaa myös, miten johtajat pyrkivät oikeuttamaan johtamisen muoti-ilmiöitä työntekijöiden silmissä ja analysoi kriittisellä otteella median osallisuutta tässä prosessissa. Viime kädessä väitöskirja esittää, että työntekijät ovat keskeinen mutta tutkimuksellisesti jokseenkin ylenkatsottu ryhmä, joka lopulta määrittää johtamisen muoti-ilmiöiden kuten ketterän toimintatavan kohtalon.

Lisätietoja:

Väitöskirja julkaistaan 10 päivää ennen tilaisutta täällä