Väitös energiatekniikan ja LVI-tekniikan alalta, DI Sami Lestinen

Sisäilman nopeusolosuhteet ja ilman liike.
indoor air

Diplomi-insinööri Sami Lestinen väittelee 21.12.2018 kello 12.00 Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulussa, konetekniikan laitoksella, aiheesta Sisäilman virtauksen ominaispiirteet suurilla lämpökuormilla. Väitöskirjan englanninkielinen nimi on Indoor airflow characteristics under increased heat load conditions. Väitöksen ala on energiatekniikka, LVI-tekniikka.

Terveellinen, viihtyisä ja älykäs sisäympäristö on keskeinen tavoite kokonaisvaltaisessa hyvinvoinnissa. Tämä on myös kehittyneiden LVI-järjestelmien tavoite, kun tuotetaan puhdasta hengitysilmaa ja ylläpidetään lämpöviihtyvyyttä.

Tutkimuksessa tarkasteltiin sisäilman virtauksen ominaispiirteitä ja ilman liikettä laboratorio-olosuhteissa ja suurissa tiloissa. Tutkimuksen tavoitteena oli luoda fysikaalinen perusta sisäympäristön nopeusolosuhteiden arvioimiseen ja tarkastella lämmönlähteiden ja ilmanjaon vuorovaikutusta oleskeluvyöhykkeellä.

Tutkimus suosittelee kehittämään ilmanjaon paikallista teknologiaa työpisteissä ja selvittämään huolellisesti ilmanjaon toiminta suurten tilojen oleskeluvyöhykkeellä ennen tilojen käyttöönottoa. Tuloksia voidaan soveltaa esimerkiksi sisäympäristön olosuhteiden ennakoinnissa, säädössä ja optimoinnissa. Lisätutkimusta tarvitaan erityisesti kehittyneen ilmanjaon ja henkilökohtaisen säädön menetelmissä, kun kehitetään tulevaisuuden sisäympäristöjä.

Vastaväittäjät:    Professori Pawel Wargocki, Technical University of Denmark, Tanska, ja professori Ilinca Nastase, Technical University of Civil Engineering of Bucharest, Romania

Valvoja: Professori Risto Kosonen, Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulu, konetekniikan laitos

Väitöskirjan verkko-osoite: https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/49

Väittelijän yhteystiedot: Sami Lestinen, [email protected]