Väitös avaruustieteen ja –tekniikan alalta, DI Matias Takala

Väitöksen nimi on “Microwave remote sensing of snow and environment”

Julkisessa keskustelussa ilmastonmuutoksen yhteydessä puhutaan usein vain Maapallon keskilämpötilan noususta. Lisäksi viime aikoina myös jäätiköiden pieneneminen sekä merijään vähentynyt määrä napa-alueilla ovat saaneet mediahuomiota. Kylmien alueiden ilmiöistä lunta on toistaiseksi käsitelty selvästi vähemmän.

Tässä väitöksessä on selvitetty lumen massan sekä sulamispäivän muutoksia satelliittimittauksia käyttäen yli kolmen vuosikymmenen aikana. Mittaukset on tehty mikroaaltoradiometreillä, jotka mittaavat kohteiden lähettämää sähkömagneettista säteilyä. Niiden erotuskyky on tyypillisesti kymmenien kilometrien luokkaa mutta toisaalta tämän vuoksi ne mahdollistavat esim. pohjoisen pallonpuoliskon kattamisen kerran vuorokaudessa. Lisäksi pilvien ja muiden sääilmiöiden vaikutus on vähäinen.

Lisäksi luotuja aineistoja on käytetty mm. hiilidioksiditasapainon muutosten selvittämiseen, ilmastomallinnuksen parantamiseen sekä jokien virtausennusteiden parantamiseen. Päivittäisiä lumikarttoja on myös saatavilla lähes reaaliaikaisina palveluina.

Vastaväittäjänä toimii professori Claude Duguay, University of Waterloo, Kanada

Valvojana on professori Jaan Praks, Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulu, elektroniikan ja nanotekniikan laitos.

Väitöksen verkkosivu
Väittelijän yhteystiedot: Matias Takala, p. 040 5279778, [email protected]