Väitös automaatiotekniikan alalta, TaM Kimmo Karvinen

Väitöksen nimi on “Lowering barriers on embedded systems design”

Sulautettujen järjestelmien kehitysalustojen käytöstä on tullut laajasti levinnyt käytäntö myös muilla kuin teknisillä aloilla. Väitöskirja tutkii työkaluja ja prosesseja, jotka laskevat kynnystä suunnitella sulautettuja järjestelmiä. Näiden avulla muidenkin kuin insinöörien on mahdollista rakentaa innovaatioistaan prototyyppejä, jotka voivat kehittyä käyttökelpoisiksi laitteiksi ja tuotteiksi. Tuloksena esitetään metodi, joka sisältää tavan valita aloittelijaystävällisiä sensoreita, minimalistisen lähestymistavan robotiikan prototyyppien rakentamisen opettamiseen, nopeat IoT-prototyypit mahdollistavan prosessin, sekä case-esimerkin, jossa aloittelijakäyttöön sopivia työkaluja sovelletaan Aalto 1 -satelliitin aurinkosensorin kehittämiseen. Vaikka sulautettujen järjestelmien opettamista on laajasti tutkittu, monialaisuus prototyyppien kehittämisessä on aiemmin jäänyt vähälle huomiolle.

Vastaväittäjänä toimii Dr Martin Edin Grimheden, Kungliga tekniska högskolan KTH, Ruotsi

Kustoksena on professori Ville Kyrki Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulusta, sähkötekniikan ja automaation laitokselta.

Väitöksen verkkosivu
Väittelijän yhteystiedot: Kimmo Karvinen, p. 0452678454, [email protected]