Väitös akustiikan ja äänenkäsittelytekniikan alalta, DI Benoit Alary

Väitöskirjan nimi on: "Analysis and Synthesis of Directional Reverberation”

Kun ääni toistetaan huonetilassa, ääniaallot etenevät nopeasti joka suuntaan ja heijastuvat kaikista ympäröivistä pinnoista muodostaen ”huonekaiun”. Vaikka monet äänentoistomenetelmät yksinkertaistavat tämän ilmiön samanlaiseksi kaikissa suunnissa, huoneen muoto ja sisustus voivat muokata kaikua siten, ettei se kuulosta samanlaiselta eri suunnissa. Suuntariippuvan kaiun kuuluvuuden ymmärtäminen on tärkeää äänentoistomenetelmien parantamisen kannalta, varsinkin ympäröivän äänikentän luomisessa virtuaalisessa ja lisätyssä todellisuudessa.

Benoit Alary ehdottaa väitöskirjassaan kokonaisvaltaisen tavan analysoida suuntariippuvaa huonekaikua objektiivisesti ja subjektiivisesti. Lisäksi hän esittelee uusia keinotekoisia kaikualgoritmeja, jotka tuottavat suuntariippuvan kaiun. Väitöskirja tarjoaa myös uusia käyttötapoja samettikohinalle, joka on satunnaisen kohinasignaalin erikoistapaus. Ne liittyvät äänisignaalin dekorrelointiin ja keinotekoiseen huonekaikuun. Väitöstyö tarjoaa uuden näkemyksen huonekaiun havaitsemiseen ja samalla auttaa kaikukentän auralisoinnissa sekoitetun todellisuuden järjestelmissä.

Osassa tätä väitöstutkimusta yhteistyökumppanina on ollut Pariisin IRCAM-keskus, minne Benoit teki tutkimusvierailun. Benoit’n työ tämän aiheen parissa jatkuu KAUTE-säätiön rahoittamassa tutkijatohtorin projektissa, jossa kehitetään uusia menetelmiä historiallisten suomalaisten salien akustiikan säilyttämiseksi, esimerkkinä Suomen kansallisoopperan ja baletin iso sali.

Vastaväittäjä: tohtori Jean-Marc Jot, iZotope, Inc., Cambridge, MA, Yhdysvallat

Kustos: professori Vesa Välimäki, Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulu, signaalinkäsittelyn ja akustiikan laitos

Väittelijän yhteystiedot: [email protected], phone +358 46 953 8624

Väitöstilaisuus järjestetään etäyhteyden (Zoom) kautta ja kampuksella. Linkki tilaisuuteen.

Zoom pikaopas

Väitöskirja on julkisesti nähtävillä 10 päivää ennen väitöstä Aalto-yliopiston julkaisuarkiston verkkoriiputussivulla

Elektroninen väitöskirja