Työpaja digitaalisesta saavutettavuudesta 25. syyskuuta

Tämä työpaja johdattaa digitaalisen saavutettavuuden perusteisiin ja antaa käytännön kokemusta aiheesta. Työpaja on suunnattu opiskelijoille ja henkilökunnalle, joilla on kiinnostusta verkkomuotoiluun ja sen kehittämiseen, ohjelmistoihin ja ohjelmointiin, laadunvarmistukeen ja projektien johtamiseen.
A hand holding a smartphone.

Digitaalisen saavutettavuuden(digital accessibility) tarkoituksena on mahdollistaa digitaalisen median käyttökelpoisuus myös ihmisille, joilla on jokin vamma, sekä vanhemmille ihmisille. Digitaalinen saavutettavuus on erittäin tärkeää ottaa huomioon suunniteltaessa nettisivuja, mobiilisovelluksia, ohjelmistoja sekä videoita. Saavutettavuuden varmistaminen on kasvavissa määrin lailla velvoitettua, mikä koskee jo julkisia viranomaisia ja joitain yksityisiä toimijoita, kuten pankkeja, kustantajia ja verkkokauppoja.

Työpaja on suunnattu opiskelijoille ja henkilökunnalle, joilla on kiinnostusta verkkomuotoiluun ja sen kehittämiseen, ohjelmistoihin ja ohjelmointiin, laadunvarmistukeen ja projektien johtamiseen. Tulemme tarkastelemaan erilaisia vammatyyppejä ja esteitä, joita vuorovaikutuksessa digitaalisen median kanssa voi kohdata. Käymme läpi myös yleisesti käytettyjä avustavia teknologioita. Tulemme suunnittelemaan raakaversioita netti- ja puhelinsovellusten prototyypeistä, sekä arvioimaan niitä saavutettavuuden näkökulmasta.

Aalto Online Learning tarjoaa lounaan (klo 12:30-13:30 Ravintola Factory, A Grid) ja kahvitauon(15:30-15:45 Café Factory, A Grid) osallistujille. Työpajaan saa osallistua myös osaksi aikaa päivästä.

Osallistujien maksimimäärä on 16. Paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä.

Profile picture of Gottfried Zimmermann

Työpajan järjestää Gottfried Zimmermann, joka on Stuttgart Media Universityn käyttäjän ja tietokoneen vuorovaikutuksen professori. Hänen tutkimuksensa ja opetuksensa keskittyy ihmisten ja tietokoneiden vuorovaikutukseen, erityisesti käytettävyyden ja saavutettavuuden näkökulmista.

Zimmermann johtaa Responsive Media Experience (REMEX) -tutkimusryhmää, missä hän vastaa kansallisista ja kansainvälisistä tutkimusprojekteista liittyen digitaaliseen saavutettavuuteen, personalisoitumiseen ja eOppimiseen.

MOOC Accessibility Partnershipin (2014-2017) koordinaattorina hän johti Euroopan ensimmäistä MOOC:ia digitaalisesta saavutettavuudesta, siten luoden uutta digitaalisen saavutettavuuden asiantuntemusta Euroopassa.

Lisätiedoista vastaa Aalto Online Learning -tiimi: