Tienraivaajat – 8 tutkimuspolkua parempaan maailmaan

Tienraivaajat-näyttely vie sinut pitkäjänteisen tutkimustyön kiehtoville ja mutkikkaille poluille, joita ilman moni ihmiselle, ympäristölle ja yhteiskunnalle tärkeä ratkaisu jäisi löytymättä.
Tienraivaaja Breaking Ground näyttelyn mainos

Vuonna 2010 Teknillinen korkeakoulu, Helsingin kauppakorkeakoulu ja Taideteollinen korkeakoulu yhdistyivät Aalto-yliopistoksi. Tutkimuksen, taiteen, talouden ja tekniikan liitosta syntyi monialainen yliopisto ja vilkas, elävä yhteisö, joka ammentaa vahvoista perinteistä ja rakentaa yhteisvoimin parempaa, kestävää tulevaisuutta.

Kahden vuoden pandemia-ajan jälkeen aaltolaiset ovat taas palaamassa Otaniemen kampukselle, jonka punatiiliset rakennukset – vanhat ja uudet – kätkevät sisäänsä huippuluokan infrastruktuurin tutkimuksen ja taiteen tekemiseen. Superpakastimista aivokuvantamislaitteisiin ja kaiuttomista huoneista jääaltaisiin – tienraivaaminen ei onnistu ilman oikeita työkaluja.

Näyttely esittelee kahdeksan tutkimusalan käännekohtia ja nykyhetkeä. Se kertoo tinkimättömän työn, rohkeuden ja yhteistyön merkityksestä ja osoittaa, miten vuosikymmenten työ kantaa hedelmää, josta me ja tulevat sukupolvet voimme nauttia. Maailman parhaat risteilijät, tulevaisuuden ekotekstiilit, ihmistä auttava tekoäly ja paljon muuta – polut ovat vieneet meidät jo pitkälle. Mihin kaikkialle tienraivaajat vielä ehtivätkään?

Tervetuloa nauttimaan näyttelystä joko Dipolissa tai virtuaalinäyttelynä, joka avautuu 7. huhtikuuta osoitteessa https://virtualexhibitions.aalto.fi/fi/tienraivaajat.

Lämpimästi tervetuloa näyttelyn avajaisiin torstaina 7. huhtikuuta klo 16.00. Näyttely on avoinna 20. kesäkuuta 2022 asti.

Lisätietoja näyttelystä:

Kuraattori Edel O'Reilly[email protected]