Tarjoa teostasi Data Vitality -näyttelyyn

Tällä avoimella kutsulla pyydetään Aalto-yliopiston korkeakoulujen opiskelijoita, henkilökuntaa ja tutkijoita tarjoamaan teoksiaan näyttelyyn, joka on esillä Dipoli Galleryssa ja verkossa marraskuusta 2021 helmikuuhun 2022. Teosehdotukset on lähetettävä pe 8.10.2021 klo 16.00 mennessä.
02. sample holder-measurement-low temperature

Avoin kutsu: tarjoa teostasi näyttelyyn

Teosehdotukset on lähetettävä pe 8.10.2021 klo 16.00 mennessä.

Data Vitality (”datan elinvoimaisuus”) on näyttely, jossa tarkastellaan datataloutta, datan omistajuutta, digitaalista subjektiivisuutta sekä datan käsittelyn sääntelyä ja yhteiskunnallisia vaikutuksia tutkimukseen ja koulutukseen.

Aalto-yliopiston korkeakoulujen opiskelijat, henkilökunta ja tutkijat voivat tarjota teoksiaan näyttelyyn, joka on esillä Dipoli Galleryssa ja verkossa marraskuusta 2021 helmikuuhun 2022.

Tällä avoimella kutsulla etsitään näyttelyyn teoksia, joissa käsitellään yhteiskunnan ja ympäristön datafikaation aineellisia ja käsitteellisiä puitteita. Koska dataa tuotetaan, kerätään ja kaupataan yhä enemmän, on syntymässä uudenlaisia narratiiveja, joissa data mielletään veden tai öljyn kaltaiseksi luonnonvaraksi. Siitä seuraa väistämättä kysymyksiä datan hankinnasta, kierrosta ja datataloudesta. Dataan kuten kaikkiin luonnonvaroihin liittyy haasteita ja kysymyksiä, jotka kumpuavat todellisista ja mahdollisista tulevista tavoista muuntaa kehot, liike, tutkimus, ympäristöt, talous ja ihmisen halut koneluettaviksi ja uudelleenkäytettäviksi. Millä tavoin ilmastonmuutoksen, pandemioiden, kyberturvallisuuden ja uusien materialien kaltaisten kysymysten ratkaiseminen riippuu datan keräämisestä ja tulkitsemisesta? Miten pitkälti olemme itse yksilöinä datafikoituneita ja mikä merkitys datanlukutaidolla on omien dataa ja henkistä omaisuutta koskevien oikeuksiemme ymmärtämisessä?

Näyttelyyn valittavat teokset tulevat yhdessä tarjoamaan tieteidenvälisiä näkökulmia datainfrastruktuureiden ja datatalouksien maailmanlaajuiseen kehittymiseen sekä siihen, miten ne muovaavat teknologiaa ja innovaatiotoimintaa yhteiskuntien tasolla sekä tutkimusta ja luovaa toimintaa korkeakoulumaailmassa. Näyttelyyn otetaan sekä digitaalisia että fyysisiä teoksia.

Teoksen on oltava valmis sillä hetkellä, kun sitä tarjotaan näyttelyyn. Jos tekijä tarvitsee apua teoksen esillepanoon, se on mainittava teoksen tarjoamisen yhteydessä.

Teosehdotukset on lähetettävä pe 8.10.2021 klo 16.00 mennessä.

Lähetä englanninkielinen teosehdotus osoitteeseen [email protected] otsikolla ”Data Vitality Open Call - [taiteilijan nimi]”.

Teosehdotus on toimitettava YHTENÄ PDF-tiedostona (enimmäiskoko 10 Mt), joka sisältää tarvittavat taustamateriaalit kuvina tai linkkeinä verkkomateriaaliin.

Teosehdotuksessa on oltava mukana myös seuraavat tiedot:

Tekijän nimi ja yhteystiedot

Teoksen nimi ja formaatti

·

Teoksen kuvaus (max. 100 sanaa)

·

2–5 kuvaa teoksesta (esim. pysäytyskuvia, renderöintejä, kuvankaappauksia, valokuvia)

·

Linkit digitaalisiin teoksiin ja verkkoteoksiin (suositeltavia alustoja videoille tai äänitteille ovat Vimeo, Youtube ja SoundCloud)

·

Tekniset tiedot: mittasuhteet, kuvasuhde, telineet, esillepano, jne.

·

Tekijän kuvaus (max. 50 sanaa; mukana oltava tieto Aallon korkeakoulusta, laitoksesta ja koulutusohjelmasta)

Open-Call.jpg

Exhibition Proposals and Open Calls

Exhibition opportunities and open calls will be published here. Aalto Exhibition Team will review and select projects to support with space and resources

Research & Art
DIALOGUES-Dipoli-by-HelmiKorhonen

Aalto-yliopiston näyttelytoiminnan tietopankki

Oletpa näyttelyjen järjestäjä, tutkija tai vierailija, tältä sivustolta löydät kootusti tarvitsemasi tiedot ja uutiset.

Curator